Springen naar inhoud

Aansteker met 1000v?

• Log in om te kunnen reageren

ultraking x2

ultraking x2

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:04

Uit en gewone, lege cigarettenaansteker die ik op straat heb gevonden heb ik het ontstekingsmeganismetje uitgehaald, ik ben met een multimeter beginnen meten en ik kwam telkens uit op meer dat 1000V gelijkspanning! Dat lijk echt heel veel voor mij maar het zou wel juist kunnen zijn want soms zie ik een elektrische vonk die door de lucht gaat van wel 3 millimeter en van mythbusters weet ik dat je 10 000 V per cm of per inch(weet niet meer welke) nodig hebt door de lucht.
Hoe kan het dan dat ik niet in coma val als ik de schok van mijn linker naar mijn rechterhand, dus door mijn hart heen laat gaan? Ik weet dat niet alleen de spanning ertoe doet maar vooral de stroomsterkte, maar een menselijk lichaam heeft nu ook weer niet zo een grote weerstand dus zou je met de wet van Ohm toch nog op een vrij hoge stroomsterkte moeten uitkomen, niet? Ik heb het schokje zelfs door +- 0.5mm plastic zien gaan. Hoe werkt het juist, op google vind ik erg weinig uitleg hierover omdat ik de Engelse naam ervan niet ken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:18

Uit en gewone, lege cigarettenaansteker die ik op straat heb gevonden heb ik het ontstekingsmeganismetje uitgehaald, ik ben met een multimeter beginnen meten en ik kwam telkens uit op meer dat 1000V gelijkspanning! Dat lijk echt heel veel voor mij maar het zou wel juist kunnen zijn want soms zie ik een elektrische vonk die door de lucht gaat van wel 3 millimeter en van mythbusters weet ik dat je 10 000 V per cm of per inch(weet niet meer welke) nodig hebt door de lucht.
Hoe kan het dan dat ik niet in coma val als ik de schok van mijn linker naar mijn rechterhand, dus door mijn hart heen laat gaan? Ik weet dat niet alleen de spanning ertoe doet maar vooral de stroomsterkte, maar een menselijk lichaam heeft nu ook weer niet zo een grote weerstand dus zou je met de wet van Ohm toch nog op een vrij hoge stroomsterkte moeten uitkomen, niet? Ik heb het schokje zelfs door +- 0.5mm plastic zien gaan. Hoe werkt het juist, op google vind ik erg weinig uitleg hierover omdat ik de Engelse naam ervan niet ken.

Dat komt omdat een schok van 10 000V niet echt het belangrijkste is, je moet ook kijken naar de hoeveelheid energie. Die wordt zoals je al aangaf ook bepaalt door de stroom (die inderdaad hoog is), maar ook door hoe lang de doorslag duurt. In dit geval is dit zo ongelofelijk kort, dat je daar eigenlijk helemaal niet veel last van hebt.

Dit komt omdat die 10 000V meteen weg is. Er is niets dat er voor zorgt dat er daar lading terug komt. Dit in tegenstelling tot een elektriciteitskabel, die de lading steeds aanvult tot 10 000V, waardoor je secondenlang een schok kunt krijgen, wat veel energie kan meebrengen en dus wel gevaarlijk is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 21:27

Eerlijk gezegd, geloof ik niet dat je dat hebt gemeten met een multimeter. Dus maak eens een foto van die meterstand??.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 september 2011 - 22:39

Ik vraag me ook af hoe je dat met een multimeter gemeten hebt.
Verder is het zo dat er wel veel spanning achter zit, maar slechts heel weinig vermogen. Zodra je de vonkelectroden met je vingers overbrugt blijft er van die 10.000 volt vrijwel niks over.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures