Springen naar inhoud

Kristallen maken

• Log in om te kunnen reageren

Floris201

Floris201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:27

Hallo mensen.

Voor mijn profielwerkstuk ga ik onderzoek doen naar kristallen. En dan vooral naar de verschillen in de groei etc. ik vroeg me af of het mogelijk is om met elk zout kristallen te maken. ook zou ik graag een lijst (of iets) willen waar aanraders staan. als het niet mogelijk is om met elk zout kristallen te maken, met welke zouten kan het wel?
Het zou mij erg helpen.

Met vriendelijke groeten,

Floris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Simon H

Simon H

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 18:56

Misschien is dit wel een leuk experiment, chemische tuin.
Daarnaast is er nog veel meer te vinden over dit experiment zoals filmpjes o.a.

Onderaan de pagina staat nog een lijstje met zouten en welke kleur ze als kristal geven. ;)

Veranderd door Simon H, 25 september 2011 - 18:56

Floris201

Floris201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 19:19

bedankt voor de snelle rectie, weet u ook of het mogelijk is om met elk zout een soort kristal te maken? dat zou erg helpen.

Simon H

Simon H

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 19:36

Ik denk dat je elk zout wel in een kristalrooster kan zetten. En dan niet alleen op de manier zoals in de 'chemische tuin' wordt voorgedaan omdat niet alle zouten oplossen in water. Maar durf dit niet met zekerheid te zeggen, misschien is er iemand anders die dit weet?

Floris201

Floris201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 19:41

Ik ken wel de techniek dat je eerst de zogenaamde 'seed crystals' maakt. dit zijn kleine kristallen die je eerst maakt om vervolgens die kristalletjes aan een touwtje in de oplossing te hangen. waarna er vervolgens een groter kristal ontstaat op het 'seed' kristalletje.. maar werkt dit voor elk zout of zijn er voor verschillende kristallen verschillende manieren nodig?
dit zijn allemaal dingen die ik graag zou willen weten..

nu hopen dat er een kristallen-expert reageert

Simon H

Simon H

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 19:58

Bedenkt wel dat je voor je profielwerkstuk meer theorie hebt dan alles uit te leggen in de praktijk. Het is geen raar idee om je goed in te lezen in de literatuur. Op de website staat ook een kop met literatuur met websites en boeken waar ook nog de pagina word aangegeven. Waarschijnlijk staan daar veel antwoorden in met nog meer relevante informatie voor je profielwerkstuk

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 21:53

Ben geen expert, hoewel ik heel wat heb laten kristalliseren.
Maar er zijn bijv. wel een paar beginvoorwaarden, voor simpele experimenten.

1 de (amorfe?) stof moet bij kamertemp. vast zijn. En niet alle zouten ( bijv. Tin (IV)chloride) zijn dat.
2 Niet alle zouten zijn (voldoende) oplosbaar in water om echt zichtbare kristallen te krijgen, op lab-niveau.
3 Een redelijk verschil in oplosbaarheid, koud/warm, is wel prettig.

Er zullen nog wel meer voorwaarden zijn, maar misschien helpt dit je op weg.

Aluin is een bekende die mooie grote kristallen maakt, vanuit een waterige oplossing.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures