Kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Kansberekening

Hoe bereken je bijvoorbeeld hoeveel, en welke combinaties er mogelijk zijn.

zoek specifiek naar in mijn geval zijnde, 3 tot max 6 wedstrijden waar er per wedstrijd maar 3 resultaten mogelijk kunnen zijn.

Ik denk om dit te kunnen berekenen men met basis wiskundige berekeningen niet ver komt, vandaar dat ik dit post op het forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Kansberekening

sireentje schreef:Hoe bereken je bijvoorbeeld hoeveel, en welke combinaties er mogelijk zijn.

zoek specifiek naar in mijn geval zijnde, 3 tot max 6 wedstrijden waar er per wedstrijd maar 3 resultaten mogelijk kunnen zijn.

Ik denk om dit te kunnen berekenen men met basis wiskundige berekeningen niet ver komt, vandaar dat ik dit post op het forum.


Dat zul je duidelijker moeten formuleren....

3 tot 6 wedstrijden? 3 mogelijke resultaten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening

sireentje schreef:Hoe bereken je bijvoorbeeld hoeveel, en welke combinaties er mogelijk zijn.

zoek specifiek naar in mijn geval zijnde, 3 tot max 6 wedstrijden waar er per wedstrijd maar 3 resultaten mogelijk kunnen zijn.

Ik denk om dit te kunnen berekenen men met basis wiskundige berekeningen niet ver komt, vandaar dat ik dit post op het forum.
Kan je het gehele probleem geven.

Berichten: 16

Re: Kansberekening

Bedoel je dat er 6 wedstrijden worden gehouden en de uitkomst van die wedstrijden kunnen maar drie uitkomsten hebben (waarschijnlijk winst, verlies, gelijkspel). Als je dat bedoelt moet je een machtsboom gebruiken. En om dan het totaal aantal mogelijkheden te berekenen: 3*3*3*3*3*3 = 36 = 729 mogelijkheden. Bij 3 wedstrijden achter elkaar wordt het totaal aantal mogelijkheden: 3*3*3 = 33 = 27.

Berichten: 3

Re: Kansberekening

laat het mij even verduidelijken.

stel dat ik wil inzetten op 5 voetbalwedstrijden, waar er maar 3 resultaten per wedstrijd kunnen zijn, winst, gelijkspel, verlies.

hoeveel combinaties kan je dan maken voor die 5 wedstrijden onderling, en hoe bereken je deze?

met 3 wedstrijden kom ik zelf (zonder wiskundige berekening of logica) aan 29 combinaties.......

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening

sireentje schreef:laat het mij even verduidelijken.

stel dat ik wil inzetten op 5 voetbalwedstrijden, waar er maar 3 resultaten per wedstrijd kunnen zijn, winst, gelijkspel, verlies.

hoeveel combinaties kan je dan maken voor die 5 wedstrijden onderling, en hoe bereken je deze?

met 3 wedstrijden kom ik zelf (zonder wiskundige berekening of logica) aan 29 combinaties.......
Voor elke wedstrijd 3 keuzes, dus 3*3*...

Berichten: 3

Re: Kansberekening

dus bedoel je, per 3 wedstrijden met 3 keuzes 3x3?of 3x3x3?of 3x3x3x3?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening

dus bedoel je, per 3 wedstrijden met 3 keuzes 3x3?of 3x3x3?of 3x3x3x3?
Probeer te redeneren en tot een (begrepen) formule te komen.

Laten we eens twee wedstrijden nemen.

Stel je kiest wedstrijd 1: winst, dan heb je hoeveel keuzes voor wedstrijd 2?

Dus bij elke keuze van wedstrijd 1 heb je ... keuzes voor wedstrijd 2. Totaal hoeveel mogelijkheden?

Reageer