Relativiteit en geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Relativiteit en geluid

Ik weet dat de frequentie van licht ietsje verandert wanneer het aan de zwaartekracht van een zwaar object ontsnapt (aka Doppler). Maar geldt dit ook voor geluidsgolven? Stel nu eens dat ik hier op aarde een krachtig geluidssignaal uitzendt en dat de atmosfeer oneindig en overal precies 1 bar is (het universum is dus gevuld met lucht). Dan neemt de amplitude uiteraard af doordat de golf zich over een steeds groter oppervlak verspreidt, maar wat doet de ruimte-tijd er nog allemaal mee? Wordt de amplitude of de frequentie verandert door de zwaartekracht of beide?

Berichten: 134

Re: Relativiteit en geluid

Interessante vraag die ik niet correct kan beantwoorden. Voor zover ik weet treed het dopplereffect in geluid alleen op als de geluidsbron zich van of naar de waarnemer af/toe beweegt, waarneembaar als een hogere of lagere frequentie.

Wellicht even rekening houden met de volgende gegevens;

- geluid heeft juist een medium nodig om zich voor te planten, terwijl licht beter voortplant zonder.

- de luchtdruk kan niet overal 1 bar zijn omdat de geluidsgolf door lucht de luchtdruk veranderd.

Ik zou vermoeden dat je hier meer moet kijken naar de invloed van zwaartekracht en ruimtetijd op het medium (in dit geval lucht) en niet de geluidsgolf zelf.

Reageer