Koppel meten met veerunster van een as

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Koppel meten met veerunster van een as

Hallo mensen...

Ik kom er niet echt uit:

We hebben een schroefworm in een behuizing met daaraan een as. Deze as wordt 1 op 1 aangedreven door een motorreductor (via ketting). Deze reductor kan 200N/m uitgaand koppel leveren. Nou lijkt het alsof deze motor niet krachtig genoeg is en wil ik het koppel meten van de as die ronddraait.

Ik dacht het te weten maar vraag me af of de opstelling goed is en welke formule ik nodig heb... (zie bijlage voor opstelling)

Ik heb een as waar ik een touw omheen heb geknoopt (mastworp). Dat stuk touw wordt verbonden met drie veerunsters(heb geen grotere, alleen 3 kleintjes). De andere kant van de veerunster is ook met touw vastgeknoopt aan een stalen trap.

Nu wil ik de as ronddraaien en kijken hoeveel kracht het kost om de as een stuk rond te draaien.

Nu zal ik de lengte moeten hebben van as tot aan veerunster, de verplaatsing van de as, en de afleeswaarde op de veerunster.

Kan iemand me vertellen of ik zo goed het koppel kan bepalen? En welke formule ik nodig heb.

Tevens gebruik ik dus 3 veerunsters. Wat is daar de resultante kracht van? Kan ik die waardes bij elkaar optellen of is dit 1/RV = 1/R1+1/R2+1/R3?

Bedankt alvast!
Bijlagen
untitled3.JPG
untitled3.JPG (11.01 KiB) 276 keer bekeken

Reageer