Springen naar inhoud

[Vloeistoffysica] Ventilator: toerental en windsnelheid


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Metin

    Metin


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 15:35

Het toerental van een ventilator en de geproduceerde windsnelheid zijn volgens mij niet evenredig. Maar waarom? Wie kan mij vertellen wat de precieze oorzaken hiervan zijn? Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Alberteinstein

    Alberteinstein


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 15:40

De as die de propelor doet draiien zorgt voor een weerstand,ik denk dat dat het is.

#3

Metin

    Metin


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 15:44

De as die de propelor doet draiien zorgt voor een weerstand,ik denk dat dat het is.

Ook al in overweging genomen. Echter, dit heeft vrij weinig met de vraag te maken. De vraag is: Waarom verdubbelt de windsnelheid niet als de proppelor van 1000rpm naar BV 2000 rpm versnelt?

#4

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 18:28

Dit heeft volgens mij te maken met de hoek dwaarmee de bladen op de as zijn bevestigd. Wel eens gezien bij ScrapHeap Challeng (Discovery Channel). Voor elke omwentelingssnelheid is er een optimale hoek van de bladen voor nodig om maximaal rendement te halen (dus maximale voortstuwingssnelheid).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#5

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 19:02

Ook al in overweging genomen. Echter, dit heeft vrij weinig met de vraag te maken. De vraag is: Waarom verdubbelt de windsnelheid niet als de proppelor van 1000rpm naar BV 2000 rpm versnelt?

je geeft lucht kinetische energie.
de formule voor kinetische energie is E=0,5mv².
als je een luchtdeeltje dus 2 maal zo snel wilt laten bewegen moet je 2² maal zoveel energie erin stoppen.

#6

Metin

    Metin


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 09:56

Ook al in overweging genomen. Echter, dit heeft vrij weinig met de vraag te maken. De vraag is: Waarom verdubbelt de windsnelheid niet als de proppelor van 1000rpm naar BV 2000 rpm versnelt?

je geeft lucht kinetische energie.
de formule voor kinetische energie is E=0,5mv².
als je een luchtdeeltje dus 2 maal zo snel wilt laten bewegen moet je 2² maal zoveel energie erin stoppen.

Heel erg bedankt Antoon! Een heel logisch antwoord, al was ik er zelf nog niet op gekomen. Dacht te moeilijk denk ik :shock: Iedereen bedankt.

#7

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 10:12

je geeft lucht kinetische energie.  
de formule voor kinetische energie is E=0,5mv².  
als je een luchtdeeltje dus 2 maal zo snel wilt laten bewegen moet je 2² maal zoveel energie erin stoppen.


Dit is eigenlijk niet het antwoord op de vraag. Er wordt aangegeven dat het toerental verdubbeld...niet het vermogen. Als ik het toerental van de ventilator verdubbel zal het vermogen wat ik de ventilator moet geven met 2^2 toenemen, immers neemt de weerstandkracht met V^2 toe (en deze weerstand is al gerelateerd aan de kinetische energie). Dus het kinetische energie verhaal is niet de oorzaak dat de deeltje niet 2x zo snel gaat als RPM_fan 2x zo hoog is, het verhaal bevestigd juist dat het deeltje WEL 2x keer zo snel zou moeten gaan.

Ik kan me drie oorzaken voorstellen:
- De lucht blijft natuurlijk niet plakken aan de bladen van de fan, er treedt een mate van slip op. Bij hogere snelheid wordt deze slip hoger en het rendement dus lager en de snelheid dus ook
- Zoals Raspoetin al aangaf, is de hoek waaronder de bladen staan optimaal voor één bepaalde snelheid (de zogenaamde "angle of attack"). Daarom worden propellers en wieken van een helikopter de hele tijd bijgesteld (de pitch). Ik denk dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is.
- Er ontstaat bij een hogere fan snelheid een hogere druk na de bladen, de drukval over de fan wordt dus hoger. Hierdoor kan er lucht terugstromen waardoor het voelt alsof de deeltjes langzamer gaan.

#8

peterA

    peterA


  • >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 10:36

Misschien wordt het deeltje dat met dubbele snelheid vertrekt gewoon veel vlugger afgeremd?
huh?

#9

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 15:22

Misschien wordt het deeltje dat met dubbele snelheid vertrekt gewoon veel vlugger afgeremd?

dat is zowiezo waar.
als je 2 maal zo snelgaat ondervindt je 2² maal zoveel weerstand

#10

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 20:37

Als je gewoon al een eenvoudig schematje tekent zal je zien dat er voor iedere snelheid een optimale stand is voor de ventialtor (heeft te maken met de relatieve snelheid van het blad t.o.v. de luchtstroom. Dat is de reden dat een propeller van een windturbine "verdraait" als je verder van de as weggaat. Verder kan de hoek van die bladen in zijn geheel ook bijna altijd aangepast worden aan variërende windsnelheden.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures