Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Hey

Het is misshien heel eenvoudig maar ik zou moeten weten welke anatomische structuur de grens aanduidt tussen keel en mondholte? Wie kan er mij de latijnse en nederlandse naam geven alstublieft?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Het is misshien heel eenvoudig
Als jij de moeite hebt genomen om te zoeken, waarom zou het dan eenvoudig moeten zijn?

Afbeelding

Bron: http://health.allrefer.com/pictures-images/oropharynx.html

De ingang van mond naar keel wordt overigens "bewaakt" door de amandelen die voor de pharynxbogen liggen.

Helpt dit je verder?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Volgens mij ben je op zoek naar het strottenhoofd, Latijnse naamLarynx. Helemaal bovenaan vind je dan het epiglottis of het strotklepje, soms ook Cartilago epiglottica genoemd.

Is hiermee je vraag beantwoord?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Volgens mij ben je op zoek naar het strottenhoofd, Latijnse naamLarynx. Helemaal bovenaan vind je dan het epiglottis of het strotklepje, soms ook Cartilago epiglottica genoemd.
Daar twijfel ik toch aan! De larynx vormt de ingang van de luchtpijp. Het lijkt me wat bizar dat TS zou bedoelen: 'wat vormt de overgang tussen de mondholte en de luchtpijp (als synoniem voor keel)?'

Maar goed, misschien bedoelt kilimanjaro dit inderdaad zo...

Vandaar: kan je wat meer verduidelijken wat je precies zoekt, kilimanjaro? En vooral, wat bedoel jij precies onder keelholte? Gaat het hier over de larynx (strottenhoofd, datgene waar Mako het over heeft), de farynx (begin van de slokdarm) of de echte keelholte (= larynx + farynx)?

En ik plaats er nog een tekeningetje bij. Je ziet maar of je deze van Pectus beter kan gebruiken om te lokaliseren wat je precies bedoelt of deze hieronder:



Afbeelding

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 16

Re: Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

Hey bedankt allemaal om te antwoorden. Ik had echt heel mijn cursus doorzocht en ook op het internet kon ik niets vinden. Het was een vraag die onze prof had gegeven. Meer uitleg stond er ook niet bij. Volgens mij bedoelt hij de grens tussen de mondholte en de mondkeel. Het antwoord zou dan arcus palatoglossus moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Anatomische structuur tussen mond- en keelholte

... Volgens mij bedoelt hij de grens tussen de mondholte en de mondkeel. Het antwoord zou dan arcus palatoglossus moeten zijn.
Da's inderdaad een mogelijkheid:

Afbeelding

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer