Onderlinge afstand elektronenschillen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Onderlinge afstand elektronenschillen

Ik vraag mij af wat de onderlinge afstand tussen de elektronenschillen, of is dit variabel en zo ja, waarvan is dit dan afhankelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Onderlinge afstand elektronenschillen

Om dit aan te kunnen, moet jehet atoommodel van Bohr kunnen analyseren.

Je moet dan uitgaan van cirkelvormige banen (wat niet echt correct is).

Je moet letten op de quantisatie van het impulsmoment, de elektrische en kinetische energie en de centripetaalkracht die elektrisch wordt geleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onderlinge afstand elektronenschillen

Ik vraag mij af wat de onderlinge afstand tussen de elektronenschillen, of is dit variabel en zo ja, waarvan is dit dan afhankelijk?
Die dingen overlappen gewoon... je kunt niet echt spreken over 'afstand tussen'.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 555

Re: Onderlinge afstand elektronenschillen

@Spanje, je kan misschien ook eens kijken naar zogenaamde orbitalen.

Dat zijn de uit kwantummechanica berekende 'schillen'. Dit zijn de gebeiden waar een elektron met bepaalde energie zich gevonden kan worden met (ik dacht) 95% zekerheid.

Er bestaat dus ook een miniscule kans dat een elektron van een atoom in je vinger zich aan de andere kant van kamer waar je nu zit bevindt. Dat zijn echter statistische mogelijkheden.

Berichten: 5

Re: Onderlinge afstand elektronenschillen

Je kan toch wel de
\(< nlm|r|nlm >\)
berekenen voor de afzonderlijke schillen.. Voor simpel atoommodel (alleen coulombpotentiaal) geeft dat ongeveer
\(<r > = \frac{1}{2Z} \left(3n^2 - l(l+1) \right) a_0\)
(a0 is de Bohr-radius). Zie je gelijk dat de afstand voor het grondniveau van waterstof ligt op 3/2 van de Bohrradius. De 2s ligt al op 6a0 en de 2p op 5a0.

Dat die 2p dichterbij zit gemiddeld was me nooit eerder opgevallen... misschien heeft iemand daar nog een goed verhaal bij.. (?)

Reageer