Effecten van luchtdruk op het menselijk lichaam

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Effecten van luchtdruk op het menselijk lichaam

waar ik naar op zoek ben is een tabel ofzo waarin staat wat er met het menselijk lichaam gebeurd bij verschillende hoeveelheden luchtdruk, wat ik vooral zoek is wat de maximale luchtdruk is die het menselijk lichaam aan kan.

het enige wat ik kon vinden is dat het menselijk lichaam een schokgolf van 2 bar nog zou kunnen overleven, verder niets (zoekopdracht op google: effect bar human body)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Effecten van luchtdruk op het menselijk lichaam

aangaande je zoektermen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=52043

en indien het relevant zou zijn: google ook eens op de records "vrijduiken" of "parelduiken", waar er tot 100m diep (dacht ik?) gedoken wordt zonder hulpmiddelen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Effecten van luchtdruk op het menselijk lichaam

Ik weet niet of er heel veel tabellen te vinden zullen zijn omdat hoge druk op zichzelf niet vaak (kan geen voorbeeld verzinnen) een praktisch probleem oplevert.

Hoge druk of bijvoorbeeld een schokgolf zijn echter twee totaal verschillende zaken. Voer je de luchtdruk op in een relatief hoog tempo, dan zal de mens al snel in problemen komen (denk bijvoorbeeld aan een dalend vliegtuig). Is de drukverandering laag genoeg om buitendruk en binnendruk (van lichaam) gelijk te houden, dan ontstaan problemen pas op een veel later moment (misschien op gebied van o2 opname??).

Wat is de achtergrond van je vraag?

edit: x-post met King Nero.

Verschil tussen vrij duiken en hoge lucht druk is dat het lichaam geen kans heeft buiten en binnendruk gelijk te trekken. Lijkt me dus geen antwoord op de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Effecten van luchtdruk op het menselijk lichaam

de achtergrond van mijn vraag ligt eigenlijk in de astronomie, aangezien ik graag wil weten wat de maximale atmosferische druk is die een menselijk lichaam aan kan (op zowel aarde als andere planeten dus).

Reageer