Kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Kansrekenen

Beste leden,

Al enige tijd stoei ik met de volgende vraag. De uiteindelijke kans heb ik via een antwoordblad, echter ik kan deze opgave niet oplossen. Hoe kan ik deze opgaven oplossen?

An offshore concession shows 10 so called bright spots (possible oil containing structures) in the seismic survey conducted over this consession. From similar structures nearby, it showed that 40% of these bright spots indeed are oild induced. Because of tight budgets only three bright spots can be tested by drilling into it. Find the probability that:

a. No oil is found

b. At least twice oil is found

answers:

a. 0,167

b. 0,33

Groet,

Aniel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kansrekenen

stel dat je één gat boort.

hoe groot is dan de kans dat je géén olie vindt?

als je dan nog een tweede gat boort, hoe groot is dán de kans dat je geen olie vindt?

als je dan nóg een gat boort, hoe groot is dan de kans dat je nog steeds geen olie hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Kansrekenen

Jan van de Velde schreef:stel dat je één gat boort.

hoe groot is dan de kans dat je géén olie vindt?

als je dan nog een tweede gat boort, hoe groot is dán de kans dat je geen olie vindt?

als je dan nóg een gat boort, hoe groot is dan de kans dat je nog steeds geen olie hebt?
Bij 1 boring, geen olie, is de kans 6/10 = 0,6%

Bij 2 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 5/9 = 0,33%

Bij 3 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 5/9 x 4/8 = 0,167%

Duurde even voor het kwartje viel... ;)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen

Helaas is je kwartje wel misgevallen dan. Want je antwoorden kloppen niet. Een, misschien, eenvoudiger voorbeeld. Stel ik gooi een muntstuk op. Dat heeft als mogelijke uitkomsten K(op) en M(unt).

Wat is nu de kans op twee keer M indien ik twee keer gooi?

Pas dan nu het bovenstaande aan en gooi met een 'speciale' munt. Naast K en M heeft die ook nog de uitkomst Z(ijde). Voor eenvoud stellen we dat de kans op K en M telkens 40% is en de kans op Z 20%.

Wat is nu de kans op twee keer M indien ik twee keer gooi? En twee keer Z?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansrekenen

Voordat je Drieske's vraag beantwoordt, denk nog even goed na hoe je dit moet interpreteren:
From similar structures nearby, it showed that 40% of these bright spots indeed are oild induced.
Zou dit betekenen...

- dat er precies 4 van die 10 spots olie bevatten, je weet alleen niet welke 4

of

- dat per gat de kans 40% is dat je er olie aantreft (en in theorie zou het dus mogelijk zijn dat geen van die tien olie bevat, of juist alle tien wel, al zijn deze twee mogelijkheden erg onwaarschijnlijk)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kansrekenen

@Drieske en Rogier, zoeken jullie het niet te ver (of verkeerd)?
Find the probability that:

a. No oil is found

b. At least twice oil is found

answers:

a. 0,167

b. 0,33
komt overeen met het nu door an13l gevonden antwoord toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen

Wel, nu ik Rogier zijn post lees, is die heel terecht een aanvulling op mijn post. Want in het ene geval is mijn post overbodig en is het antwoord toch juist, in het andere geval is het antwoord uiteraard niet juist ;) .

Hoe lees jij een zin als
From similar structures nearby, it showed that 40% of these bright spots indeed are oild induced.
Op de eerste of de tweede manier van Rogier?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 11

Re: Kansrekenen

Drieske schreef:Wel, nu ik Rogier zijn post lees, is die heel terecht een aanvulling op mijn post. Want in het ene geval is mijn post overbodig en is het antwoord toch juist, in het andere geval is het antwoord uiteraard niet juist ;) .

Hoe lees jij een zin als

Op de eerste of de tweede manier van Rogier?
Ik heb de zin gelezen als: dat er precies 4 van die 10 spots olie bevatten, je weet alleen niet welke 4.

Het zou natuurlijk ook op de andere manier geïnterpreteerd kunnen worden.

Als ik het goed begrijp dan zal het in het tweede geval een test zonder teruglegging zijn?

Dus:

Bij 1 boring, geen olie, is de kans 6/10 = 0,6%

Bij 2 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 4/10 x 3C2 = 0,072%

Bij 3 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 6/10 x 3C3 = 0,216%

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kansrekenen

Toevoeging van an13l:
Ik heb de zin gelezen als: dat er precies 4 van die 10 spots olie bevatten, je weet alleen niet welke 4.

Het zou natuurlijk ook op de andere manier geïnterpreteerd kunnen worden.

CORRECTIE: Als ik het goed begrijp dan zal het in het tweede geval een test MET teruglegging zijn?

Dus:

Bij 1 boring, geen olie, is de kans 6/10 = 0,6%

Bij 2 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 4/10 x 3C2 = 0,072%

Bij 3 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 6/10 x 3C3 = 0,216%
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen

Ik interpreteer de vraag dus inderdaad meer als "elk gat heeft 40% kans om olie te bevatten, maar in theorie is het mogelijk dat in geeneen gat olie zit". Maar daar jij het juiste antwoord hebt gevonden op de andere manier, klopt jouw interpretatie waarschijnlijk. Al vind ik persoonlijk de vraag dan wel slecht gesteld ;) .

Nuja, dat even terzijde:
Bij 2 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 4/10 x 3C2 = 0,072%
Je zegt zelf dat er maar 2 boringen zijn. Toch heb je 3 getallen vermenigvuldigd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 11

Re: Kansrekenen

Drieske schreef:Ik interpreteer de vraag dus inderdaad meer als "elk gat heeft 40% kans om olie te bevatten, maar in theorie is het mogelijk dat in geeneen gat olie zit". Maar daar jij het juiste antwoord hebt gevonden op de andere manier, klopt jouw interpretatie waarschijnlijk. Al vind ik persoonlijk de vraag dan wel slecht gesteld ;) .

Nuja, dat even terzijde:

Je zegt zelf dat er maar 2 boringen zijn. Toch heb je 3 getallen vermenigvuldigd?
He ja, nu ik het lees is mijn tekst ook niet helemaal ondubbelzinnig. Wat ik bedoelde te zeggen is 3 boringen waarvan 2 geen olie bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen

Okee, dan is het goed ;) . En (sorry als ik doordram), bij deze
Bij 1 boring, geen olie, is de kans 6/10 = 0,6%
bedoel je dan gewoon de kans op geen olie? Of ook bij 3 boringen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 11

Re: Kansrekenen

Drieske schreef:Okee, dan is het goed :P . En (sorry als ik doordram), bij deze

bedoel je dan gewoon de kans op geen olie? Of ook bij 3 boringen?
;) :P

De kans op geen olie = 0,6%

Bij 3 boringen, geen olie, is de kans 6/10 x 6/10 x 6/10 x 3C3 = 0,216%

:P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansrekenen

Dan is het goed ;) . Gewoon even kijken of je het volledig beet had. Je kan nu dus beide gevallen oplossen :P .

Veel succes nog verder!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer