Rekenen aan zuur-base reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Rekenen aan zuur-base reactie

hoeveel ml 0,15M zoutzuur moet je toevoegen bij 250ml 0,250M calciumcarbonaat om een buffer te maken met een PH van 11,40

Reactie: H3O+ + CO3 2- --> HCO3- + H2O

Kb = HCO3-/ H3O+ * CO3 2- (ben hier net helemaal zeker van)

250 * 0,25 = 62,5 mmol/ per 250 ml

dus 250mmol per L = 0,25mol per L

Ik heb verder eingelijk geen idee van wat ik moet doen.

waarschijnlijk moet ik iets invullen maar ik weet niet wat en moet dat eigenlijk wel want ik heb al de H3O+ concentratie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Rekenen aan zuur-base reactie

Als je uitgaat van de kb, moet je sowieso iets met OH- hebben.

De buffer bij 11,4 zal hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door een evenwicht dat zich instelt NADAT de hoeveelheid zoutzuur is toegevoegd. Dus schrijf daarvan de vergelijking eens op. U heeft al de vergelijking opgeschreven die plaats vindt TIJDENS het toevoegen van het zoutzuur. Die is inderdaad aflopend, dus hierbij een evenwichtsvoorwaarde opschrijven heeft niet veel zin.

Dus, plan van aanpak: Eerst het evenwicht noteren dat ontstaat. Dan achterhalen wat de concentratie van de deeltjes daarin voor het ontstaan van het evenwicht zijn en dan het evenwicht laten instellen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 18

Re: Rekenen aan zuur-base reactie

okey bedankt ik heb het uitgevonden hoe het moet.

Hoe sluit ik het topic. ik heb sluit uit een topic opeen ander fora, waar ik normaal op zit, rechtsonder in maar dat zie ik hier niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Rekenen aan zuur-base reactie

Hoe sluit ik het topic. ik heb sluit uit een topic opeen ander fora, waar ik normaal op zit, rechtsonder in maar dat zie ik hier niet.
Dit doen we hier niet. Topics worden enkel gesloten (door moderatoren) wanneer deze tegen de regels zijn, wat hier dus niet het geval is. Verder kom het soms voor dat iemand via Google op een gelijkaardig probleem stoot, vervolgens kan hij/zij een aansluitende vraag plaatsen in een reeds bestaand topic.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Rekenen aan zuur-base reactie

En ik moet zeggen dat ik het spijtig vind dat je hier niet je antwoord plaatst, zodat we je verder kunnen helpen. De opmerking"ik heb uitgevonden hoe het moet" levert ons natuurlijk weinig genoegdoening. Misschien heb jij zelfs wel een slimmere/betere manier dan ik had. Ik leer graag van je.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer