De gradiënt onafhankelijk van een orthogonale transformatie v.d. coördinatenruimte.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

De gradi

Ik zit al 2 uur te zoeken op volgend probleem: (frustrerend en waarschijnlijk belachelijk)
Toon aan dat de gradiënt van een continu-afleidbaar scalair veld onafhankelijk is van een translatie en een orthogonale transformatie v.h. coördinatenstelsel.
Wat betreft de translatie, lijkt het me makkelijk in te zien door de transformatie (x,y,z) -> (x+a,y+b,z+c) te beschouwen.

Je leidt dan ook af naar de componenten van dat laatste, dus normaal gezien moet dat uitgeschreven op hetzelfde neerkomen?

Wat betreft de orthogonale transformatie heb ik al aan vanalles gedacht, maar totaal niets sluitends. Vooral veel met orthogonale matrices geprobeerd. Ik ben dan uiteindelijk geëindigd bij een analoge redenering zoals voor de translatie, gewoon telkens een orthogonale matrix A laten inwerken op de basisvectoren. En dus ook op de vector (x,y,z) die het argument is van het desbetreffende scalaire veld f. Maar dit lijkt op niks en voelt zeker niet aan als een bewijs.

Intuitief zie ik wel dat A orthogonaal moet zijn, anders zou de ruimte 'vervormen' en blijft natuurlijk de gradiënt niet meer hetzelfde, maar hoe bewijs ik dit?
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De gradi

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: De gradi

In plaats van het intuïtief te proberen benaderen, kun je eens opschrijven wàt je moet aantonen in wiskundige symbolen? (Je mag dat ook eens voor de translatie indien je problemen ondervindt daarbij.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer