Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Hallo,

Ik wil sterrenkunde gaan studeren, helaas ben ik alleen in het bezit van een Havo e&m diploma.

Nu wil ik door zelfstudie mijn Wiskunde, Natuurkunde (en Scheikunde) gaan opkrikken. Nu heb ik al het basisboek wiskunde besteld wat een redelijk boek zou zijn die Wiskunde A+B behandeld.

Ik heb een beetje rondgekeken naar verschillende methodes wat Natuurkunde betreft en daar zijn mij 3 van bij gebleven.

Namelijk:

-Natuurkunde voor Wetenschap & Techniek 1-3 (Giancoli)

-Essential University Physics 1-2 (R. Wolfson)

-Systematische Natuurkunde (van het VWO)

Ik heb helaas geen basis voor de Natuurkunde.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met het maken van een keuze.

Very good thank you come again

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Wikipedia kan jou al een heel eind op weg helpen en dat kost niets.

Later kun je altijd nog een boek overwegen of een schriftelijke cursus.

Je mist dan wel alle experimentele vaardigheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Natuurkunde leren van Wikipedia raad ik je af. Het is te divers met allerlei niveau's door elkaar (vaak te diepgaand), en is geschreven als een encyclopedie en niet als een tekstboek. Ik kan je helaas niet helpen met het aandragen van een alternatief.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Ik zou je aanraden om bij de LOI de certificaten v.w.o. Wiskunde B en v.w.o. natuurkunde te behalen. Je hebt dan in ieder geval de benodigde voorkennis om tot de studie sterrenkunde te worden toegelaten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Ieder VWO-boek is afdoende. Maar in jouw geval zou je kunnen overwegen met een HAVO-boek te beginnen. Dan het VWO-boek, met Giancoli als naslag-basis. Want die is zeer volledig en duidelijk, maar op veel plekken te diepgaand.

Voor echt zelfstandig doorwerken van methodes raad ik altijd de oudere aan. Bijvoorbeeld uit de jaren 80. Die zijn vaak ondubbelzinninger (leuk woord).

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 9

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Online heb je ook een schat aan informatie. Hier heb je een vrij uitgebreide website voor Calculus 1, 2 en 3. Als je dat onder de knie hebt ben je al een heel eind voor je eerste jaar sterrenkunde. Als je echter nog VWO examens of een colloquium doctum gaat doen kun je misschien beter een passend VWO boek kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Welke methode voor zelfstudie natuurkunde

Nog een leuke website waar je behoorlijk wat kan van opsteken is

http://www.khanacademy.org/

Reageer