Relativiteitstheorie op grote schaal bevestigd

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 134

Relativiteitstheorie op grote schaal bevestigd

"Wetenschappers van het Niels Bohr-instituut in Kopenhagen zijn erin geslaagd om de algemene relativiteitstheorie te toetsen op de schaal van clusters van sterrenstelsels."


bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2627862/relati...-bevestigd.html


"Waarnemingen laten zien dat het licht dat de afzonderlijke stelsels uitzenden precies zo door de zwaartekracht wordt beïnvloed als de theorie van Einstein voorspelt (Nature, 29 september).


Volgens de algemene relativiteitstheorie verliest licht dat door een zwaar object wordt uitgezonden een beetje energie terwijl het zich aan de zwaartekracht van dat object ontworstelt. Hierdoor wordt de golflengte van dat licht een beetje langer"

Berichten: 134

Re: Relativiteitstheorie op grote schaal bevestigd

Het is me niet duidelijk of bij vragen hierover liever in een apart topic gesteld moeten worden of dat de voorkeur is om op het nieuwsitem zelf te reageren. Ik hoor het graag.


een paar dingen die namelijk niet stroken met mijn vergaarde kennis;


- betekent deze bevinding dat een deel van de waargenomen roodverschuivingen niet duiden op het uitdijen van het heelal?

- Als een foton massaloos is kan die toch niet vertraagd worden door zwaartekracht? Ik begrijp dat licht het ruimtetijdweefsel volgt en zijn pad "vervormd' kan worden maar daar lijkt hiervan geen sprake.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Relativiteitstheorie op grote schaal bevestigd

- Als een foton massaloos is kan die toch niet vertraagd worden door zwaartekracht?
Licht vertraagd ook niet, de golflengte wordt alleen langer.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer