Pws snelheid van de bal uitrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Pws snelheid van de bal uitrekenen

Voor mijn pws moet ik een aantal dingen uitvoeren. Ik heb zelf geen natuurkunde en dit heeft wel met natuurkunde te maken.

Ik wil gaan uitrekenen of de snaren van een tennisracket invloed hebben op de snelheid van de bal

Ik wil dat gaan uitvoeren en op verschillende manieren, zoals

1) de veerkracht van het racket

2) de graden waarop tennisracket is ingesteld

3) de verschillen in snaren van een tennisracket( zoals merk, dikte)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Als je het ook maar voor de helft weet, vertel het dan. Dat is altijd beter dan niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pws snelheid van de bal uitrekenen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Pws snelheid van de bal uitrekenen

Ik kan je zeggen dat het zeker uitmaakt, want wanneer de snaren gespannen zijn, kun je een bal harder slaan, dit zul je misschien aan de hand van proefjes moeten aantonen....

Maar waarom een natuurkundig onderwerp in je pws verwerken als je geen natuurkunde hebt???

Niet zo slim ;)

Berichten: 2

Re: Pws snelheid van de bal uitrekenen

Nou het moet ik heb daar niet echt een keuze in. Maar hoe kun je dit berekenen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Pws snelheid van de bal uitrekenen

Nou het moet ik heb daar niet echt een keuze in. Maar hoe kun je dit berekenen dan?
Nou ik ben geen expert, maar je kunt eens een afspraak maken bij je TOA (technisch onderwijzend assistent)...

De meeste scholen hebben wel een krachtmeter waardoor je dus de f=c*u formule kunt gebruiken om aan te tonen dat spanning van een racket wel degelijk uitmaakt.... d.m.v. je proefje heb je dan al iets leuks om erin te verwerken ;)

Dat je dingen wil aantonen als dit merk is beter dan dit zou ik niet doen, dat is niet echt na te gaan denk ik...

Ik zou simpel beginnen en je basis eens goed beheersen voordat je hiermee verder gaat....

Bespreek dit maar met je TOA en kijk wat voor een proefje jullie kunnen verzinnen, zoals ik al zei, het is niet mijn "vakgebied"...:

Een ander belangrijk onderdeel van een tennisracket zijn de snaren, welke tegenwoordig meestal van synthetisch materiaal worden gemaakt. Enkele topspelers, waaronder Pete Sampras, gaven de voorkeur aan natuurlijke vezels, omdat deze een beter 'gevoel' en controle zouden geven. Synthetisch materiaal is echter veel duurzamer en goedkoper. Wanneer de snaren dichter op elkaar geplaatst worden levert dit nauwkeurigere slagen op, terwijl een 'open' patroon krachtigere slagen geeft. Naast het patroon heeft ook de spanning van de snaren invloed op de slag. Slappere snaren geven krachtigere slagen, doordat de bal als het ware tegen een trampoline aan komt. Strakker gespannen snaren geven juist meer controle, doordat de bal contact heeft met de snaren.

Reageer