Springen naar inhoud

Meten hoeveelheid zooplankton na centrifugeren

• Log in om te kunnen reageren

WVD

WVD

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2011 - 12:55

Hi,

Als sub-onderzoek van mijn profielwerkstuk moet ik te weten komen hoeveel G-krachten zooplankton voor enkele seconde kan weerstaan zonder daar blijvende stress/schade aan ondervind.

Deze zondag zijn wij van plan een centrifuge mee te nemen naar het strand (dit hebben we kunnen regelen met een strandtent voor stroom), vervolgens met een 80-micron sleepnet (manta trawl) het zooplankton uit het water te halen.

Onze hypothese is dat er tussen de controlegroep en de verschillende rotatiesnelheden een verschil zal ontstaan door het wel of niet reproduceren van het zooplankton; is het draaien niet te snel, dan zal het voortplanten als de controlegroep, draait het wel te snel, dan zal er minder/geen reproductie zijn.

Nu is mijn vraag: hoe is dit te meten?
Met een soort lichtdoorlatingsmeter kan gekeken worden of het water troebeler wordt (=meer individuen), maar wel moeten we rekening houden met de andere dingen in het monster zoals fytoplankton, plastic, algen, etc.

Zou het werken om zo'n fotospectrometer (?) te gebruiken, en dan de waarden te vergelijken met de beginwaarden van elke individuele buis?

Ik kiek uit naar jullie ideeŽn.

Bij voorbaat dank,

Boyan.

Veranderd door WVD, 29 september 2011 - 12:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2011 - 00:01

Dat is zeker een mogelijkheid. Makkelijker zou het echter zijn om na kweek wederom te filteren en vervolgens te kijken naar de hoeveelheid droogstof.
"Meep meep meep." Beaker

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 september 2011 - 09:13

Afgezien van de krachtwerking op de cellen, ontneem je het zoŲplankton veel water. Dat zijn zijn in principe twee onafhankelijke variabelen die het overlevingsproces kunnen beÔnvloeden.
En hoe scheid je het van het fytoplankton?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures