Verbranding proces

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Verbranding proces

kan iemand mij uitleggen waar de energie vandaan komt bij verbranding?

verdwijnt er massa, of hoe zit dat?

wij moeten voor school namelijk een massabalans opstellen van een vuilverbranding, maar hij komt niet uit.

moet je rekening houden met de energie/massa die het gebouw verlaat in de vorm van stoom?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Verbranding proces

bij verbranding komen er stoffen vrij in de vorm van gassen. deze gassen hebben ook een massa.

vaak is dit gas c02, maar er kunnen ook nog andere gassen vrijkomen.

als je een massabalans opstelt dan zou de massa voor de reaktie gelijk moeten zijn aan die na de reaktie

de warmte die vrijkomt is doordat de verbranding een exotherme reaktie is.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Verbranding proces

ik wil eigenlijk vooral weten waar de energie vandaan komt bij verbranding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Verbranding proces

het is een exotherme reaktie zoals ik eerder zei

als je stoffen samenvoegt zijn er een aantal factoren die zullen bepalen of een reaktie doorgaat: gibbsvrije energie en kinetiek.

de natuur streeft er naar verhoging van enthalpie (choas) en een verlaging van energie.

Maar ik denk niet dat je dingen zoals hierboven al hebt gezien, vermitst je een exotherme reaktie niet kent. Ik weet dus ook niet hoe ik het aders kan uitleggen. Ik zou meer uitleg vragen dan aan je leerkracht, die weet wat je gezien hebt.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Verbranding proces

In hout zitten koolstof atomen ( C ). Als je deze wil verbranden met behulp van zuurstof ( O2 ) krijg je CO2. De energie komt eigenlijk van de potentiele energie van moleculen. De afstand van 2 moleculen is een functie van de potentiele energie. Als je nu door verbranding 2 moleculen bij elkaar kan krijgen dan komen ze gebonden in een potentiaalput terecht. Deze potentiaalput (paar eV bij chemische reacties) is een maat voor energie. Doordat ze in een put zitten hebben ze energie verloren. Dit komt vrij als fotonen (warmte). Om ze nou weer uit elkaar te krijgen moet je ze uit de put halen en moet je warmte toevoegen. Dit doen planten door CO2 om te zetten naar zuurstof O2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verbranding proces

Ah, exotherm staat gelijk aan het uitzenden van fotonen? Dan raakt een atoom/molecuul dus massa kwijt bij verbranding..

..toch?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Verbranding proces

De energie zelf komt uit de bindingen tussen de atomen. De ene binding bevat meer energie dan de andere. Bij verbranding worden deze verbindignen verbroken en de energie die erin gepompt is bij de vorming van de binding, komt er dan weer uit. Dit in de vorm van warmte (FOTONEN)
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer