Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Op het wetenschapsforum heeft men het al eerder gehad over het gebied van Wernicke en Broca.

Bijde liggen links in het brein.

Ik vraag me af hoe het rechter oor daar eventueel mee verbonden is ? Tja, dit is dan puure neurologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Gelukkoos schreef:Op het wetenschapsforum heeft men het al eerder gehad over het gebied van Wernicke en Broca.

Bijde liggen links in het brein.

Ik vraag me af hoe het rechter oor daar eventueel mee verbonden is ? Tja, dit is dan puure neurologie.
Ik zie de link met het oor niet geheel, beide gebieden die je noemt (Wernicke en Broca) hebben met spraakcentra in de hersenen te maken...en niet met het gehoorcentrum wat in de primaire- en secundaire auditieve cortex in de hersenen ligt. Het is wel zo dat het spraakcentrum van Wernicke en de auditieve cortexen naast elkaar in het deel gyrus temporalis superior liggen. Het gebied van Broka ligt in de gyrus frontalis inferior, zie hieronder.

Afbeelding

De geluiden die het oor binnenkomen ( golven) worden opgevangen door mechanoreceptoren en worden in het slakkenhuis omgezet in elektrische signalen. Deze signalen ( ookwel prikkels) worden via de gehoorzenuw (nervus vestibulocochlearis) naar de hersenstam gezonden waarna het weer wordt doorgezonden naar de primaire auditieve cortex in de slaapkwab van de hersenen. In dit gedeelte worden de geluiden geinterpreteerd --> geluiden met een lage frequentie activeren een deel van de cortex en geluiden met een hoge frequentie activeren een ander gedeelte van de cortex. Dit heeft dus niets met spreken te maken, en dus ook niet met de spraakcentra van Wernicke en Broca.

Waarschijnlijk vraag je je nu af hoe een dergelijk signaal uit het slakkenhuis van het rechteroor bij de linkerhelft van je hersenen komt...

Nu vind ik hier dat de oren ( en eigenlijk de slakkenhuizen) verbindingen heeft met de gehoorgebieden van beide hersenhelften. Hoe dit anatomisch precies in elkaar zit kan ik je helaas niet vertellen, maar wellicht iemand anders wel.

Het kan ook zijn dat je doelde op de verbinding tussen de gebieden Broca en Wernicke, dan is het antwoord simpel te zeggen: een aantal zenuwvezels genaamd fasciculus arcuatus. Maar het verband met een oor zie ik niet, behalve dat deze gebieden ter hoogte van het oor liggen! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Je kan je net zo goed afvragen hoe de visuele cortex (helemaal aan de achterkant van je brein) met de ogen verbonden zijn. Nou, simpel: ze zijn verbonden (met neuronen) ;)

Verder zijn de twee hersenhelften met elkaar verbonden (het corpus callosum bijvoorbeeld) en dus kunnen ze informatie uitwisselen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Nou, simpel: ze zijn verbonden (met neuronen) ;)
Tsja, en mijn lever krijgt bloed vanuit een bloedvat...even concreet: welke neuronen zijn naast de nervus vestibulocochlearis hier nog meer bij betrokken?

Trouwens, als TS zint op het feit dat het linkeroor wordt bestuurt door de rechterhersenhelft, kunnen we beter kijken naar de piramidekruising in het verlengde merg, zie hier.

Het zou handig zijn als Gelukkoos duidelijk kan maken of zijn vraag inmiddels beantwoord is, of dat hij op iets anders doelde.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Het antwoord is al gegeven. De hersenhelften staan met elkaar in verbinding via het corpus callosum en de commissura anterior/posterior (evt massa intermedia). Taal als geluid wordt wel degelijk geinterpreteerd in Wernicke en niet alleen de primaire auditieve cortex. Sowieso goed om te onthouden dat primaire cortices nooit de integratie verrichten, alleen de perceptie.

Pectus, wat bedoel je met aansturing van het oor?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Pectus, wat bedoel je met aansturing van het oor?
Het is mij niet geheel duidelijk waar TS precies op doelt, of dit nu te maken heeft met het de gebieden van Wernicke en Broca, of dat het gaat over piramidekruisingen...aangezien TS aangeeft dat eerder genoemde gebieden in de linkerkant van het brein liggen en hij dit in verband wil zetten met het rechteroor.
Taal als geluid wordt wel degelijk geinterpreteerd in Wernicke en niet alleen de primaire auditieve cortex.
In wat voor situaties is dit het geval? Speelt dit een rol bij de hersenaandoening (auditieve) afasie?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Piramidekruising heeft hier niets mee te maken...

In elk geval. Gesproken taal wordt verwerkt door Wernicke, vandaar dat mensen met een Wernicke-afasie minder begrip hebben van hetgeen dat gezegd wordt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Gesproken taal wordt verwerkt door Wernicke, vandaar dat mensen met een Wernicke-afasie minder begrip hebben van hetgeen dat gezegd wordt.
Is dit dan de taal die een persoon hoort vanuit de omgeving en deze moet verwerken, of de taal die de persoon zélf uitspreekt? Want als ik het zo lees op wikipedia kan ik daar vanaf leiden dat het gaat om de taal die men dan zelf spreekt: "De gesproken taal van wernickepatiënten klinkt doorgaans vloeiend, maar mist betekenis." Daar gaat dus iets fout, maar die fout zit er waarschijnlijk al voordat iemand met Wernicke-afasie de woorden uitspreekt... Maar uit jouw reactie, anusthesist, zou ik afleiden dat mensen met Wernicke-afasie de taal uit hun omgeving niet goed verwerken. Is het gebied van Wernicke dan dus bij beide processen betrokken; het verwerken van taal (geluid via de oren) uit de omgeving én het zelf vormen van taal?

Maar even terug naar de vraag van TS, wat heeft dit te maken met oren?

Want de reactie van Mrtn geeft de verbinding tussen beide hersenhelften aan, maar ik zie met dit "antwoord" nog niet het mogelijke verband tussen het rechteroor en de linkerhersenhelft...en al helemaal niet als we er geen piramidekruisingen bij mogen betrekken! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Maar uit jouw reactie, anusthesist, zou ik afleiden dat mensen met Wernicke-afasie de taal uit hun omgeving niet goed verwerken. Is het gebied van Wernicke dan dus bij beide processen betrokken; het verwerken van taal (geluid via de oren) uit de omgeving én het zelf vormen van taal?
Yup
Pectus schreef:Maar even terug naar de vraag van TS, wat heeft dit te maken met oren?

Want de reactie van Mrtn geeft de verbinding tussen beide hersenhelften aan, maar ik zie met dit "antwoord" nog niet het mogelijke verband tussen het rechteroor en de linkerhersenhelft...en al helemaal niet als we er geen piramidekruisingen bij mogen betrekken! ;)
Geluid via rechter nervus vestibulocochlearis naar hersenstam. Van hersenstam naar rechter thalamus. Van thalamus naar rechter temporaalkwab. Van rechter temporaalkwab naar linker temporaalkwab via eerder genoemde structuren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Oké, ik denk dat ik de vraag van TS verkeerd geïnterpreteerd heb, dus mijn excuses voor de wat onvolledige info hierboven! En bedankt voor jullie aanvulling! ;)

EDIT: Kom trouwens wel weer iets tegen waar ik nieuwsgierig naar word wat betreft dit onderwerp:

"Het spellen van een woord wordt vooral geregeld door het Centrum van Wernicke, gelegen aan de linker zijkant van de hersenen (ongeveer ter hoogte van de top van het oor). Bij mannen werkt dit samen met het Centrum van Broca, 3 cm ervoor gelegen. Vrouwen gebruiken bij het spellen dit laatste centrum niet, maar zij gebruiken 2 andere centra om Wernicke te helpen: een er juist achter, en één in de rechterhelft gelegen, ongeveer recht tegenover het centrum van Wernicke." Bron.

Vanwaar deze verschillen tussen beide geslachten? En welke twee andere centra bedoelen ze bij de vrouwelijke hersenen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Kleine aanvulling nog: ook op hersenstamniveau en het niveau van de thalamus vindt er schakeling plaats naar contralateraal.

-edit als reactie op edit- nooit van gehoord. Vrouwen gebruiken sowieso ook Broca want ik zie (helaas) genoeg vrouwen met een evidente Broca-afasie. Jammer dat de bron zelf geen bron aangeeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gebied van broca & wernicke en rechter oor.

Jammer dat de bron zelf geen bron aangeeft.


Ja klopt, ben internet al aan het afstruinen op zoek naar een soortgelijk bericht, aangezien er toch ergens een bron van deze bron moet zijn...tenzij het uit een duim is gezogen...maar goed, als jij het in de praktijk tegenkomt lijkt het me sterk dat het in de literatuur anders wordt omschreven. ( Tenzij de visies in een aantal jaren tijd sterk zijn veranderd.)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer