Reageren met dizuurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Reageren met dizuurstof

reageren met zuurstof:

*traag: roesten

*snel: verbranden

metaal kan reageren met zuurstof => het roest

kan men metaal verbranden?

zo ja, heb je een alledaags voorbeeld?

zo nee, waarom niet?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Reageren met dizuurstof

kan men metaal verbranden?
Dit kan je zeker. Neem bijvoorbeeld het metaal magnesium (Mg). Wanneer je een magnesiumlint verbrandt ontstaat magnesiumoxide, dit is een wit poeder.

Voor een alledaags voorbeeld kan ik denken aan de straatverlichting. Deze hebben een soort gele schijn, dit komt door de verbranding van Natrium.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 13

Re: Reageren met dizuurstof

ok, bedankt voor je snelle antwoord! ;)

Berichten: 460

Re: Reageren met dizuurstof

Voor een alledaags voorbeeld kan ik denken aan de straatverlichting. Deze hebben een soort gele schijn, dit komt door de verbranding van Natrium.


Dat is toch echt geen verbranding van natrium hoor (dan zou een lamp ook maar enkele seconde branden). Dat is volgens mij gewoon natrium dat in een hogere energieniveau gebracht/aangeslagen wordt, waarna het terugvalt in zijn lage energiebaan onder uitzending van licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Reageren met dizuurstof

Dat is toch echt geen verbranding van natrium hoor


Inderdaad, Je kan beter spreken van een aangeslagen toestand van Natrium waarbij energie vrijkomt onder de vorm van licht. Moest TS meer info willen over de natriumlampen, deze vind je hier.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Reageren met dizuurstof

Inderdaad, Je kan beter spreken van een aangeslagen toestand van Natrium waarbij energie vrijkomt onder de vorm van licht.


Voor alle duidelijkheid: iets totaal anders dus. Natriumlampen hebben niks met verbranding te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Reageren met dizuurstof

Dit kan je zeker. Neem bijvoorbeeld het metaal magnesium (Mg). Wanneer je een magnesiumlint verbrandt ontstaat magnesiumoxide, dit is een wit poeder.
Alledaags is het voorbeeld misschien niet meer, maar vroeger werden flitslampjes in de fotografie gebruikt (zelfs ik heb ze nog gebruikt , ;) ) die bestonden uit een dotje magnesium.

En denk voor een nog steeds gebruikt voorbeeld eens aan oudjaar, 12 u. ´s nachts. Als kind heb ik er genoeg afgestoken.

Reageer