Heelal oneindig groot?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Heelal oneindig groot?

Zij het heelal oneindig groot dan moet het altijd oneindig groot geweest zijn.

Bekijken we de zaak wiskundig dan ;) = :P /2=... = ;) /10000000=....

Dus als we het oneindige heelal verkleinen dan blijft het oneindig groot?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Heelal oneindig groot?

kotje schreef:Zij het heelal oneindig groot dan moet het altijd oneindig groot geweest zijn.

Bekijken we de zaak wiskundig dan ;) = :P /2=... = ;) /10000000=....

Dus als we het oneindige heelal verkleinen dan blijft het oneindig groot?


In een model met niet-standaard getallen zou een oneindig groot universum wel groter of kleiner kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Heelal oneindig groot?

In een model met niet-standaard getallen zou een oneindig groot universum wel groter of kleiner kunnen worden.
Ik begrijp je antwoord niet goed.Wat bedoelt ge met niet-standaard getallen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Heelal oneindig groot?

Ik begrijp je antwoord niet goed.Wat bedoelt ge met niet-standaard getallen.
Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Infinity#Nonstandard_analysis

En de verwijzingen die je daar weer vindt, etc.

Berichten: 411

Re: Heelal oneindig groot?

kotje schreef:Zij het heelal oneindig groot dan moet het altijd oneindig groot geweest zijn.

Bekijken we de zaak wiskundig dan ;) = :P /2=... = ;) /10000000=....

Dus als we het oneindige heelal verkleinen dan blijft het oneindig groot?
Als je zo door gaat met die reeks waar je aan begon, dan zal je uiteindelijk toch uitkomen op:
\(\frac{\infty}{\infty}\)
.

Dit is wiskundig gezien een onbepaaldheid, waardoor je die gelijkheid toch niet kan doortrekken? Of ben ik ergens fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Heelal oneindig groot?

Iedereen begrijpt wat ik bedoel: De grootte van het heelal wordt gedeeld door b.v. een steeds groter wordend geheel positief getal. Wat gij bedoelt is een wiskundige curiositeit, die geen natuurkundige betekenis heeft bij deling (?). Ge kunt evengoed de grootte van het heelal delen door een complex getal(met j erin).Wat krijgt ge dan? Laat het ons eenvoudig houden. Ik denk niet dat er hier mensen zijn die reeds van die getallen gehoord hebben. Ik denk trouwens niet dat ze met mijn vraag iets te maken hebben. Ik ben ze trouwens nergens in de natuurkunde noch in de wiskunde tegengekomen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Heelal oneindig groot?

Iedereen begrijpt wat ik bedoel: De grootte van het heelal wordt gedeeld door b.v. een steeds groter wordend geheel positief getal. Wat gij bedoelt is een wiskundige curiositeit, die geen natuurkundige betekenis heeft bij deling (?). Ge kunt evengoed de grootte van het heelal delen door een complex getal(met j erin).Wat krijgt ge dan? Laat het ons eenvoudig houden. Ik denk niet dat er hier mensen zijn die reeds van die getallen gehoord hebben. Ik denk trouwens niet dat ze met mijn vraag iets te maken hebben. Ik ben ze trouwens nergens in de natuurkunde noch in de wiskunde tegengekomen.


Om met actueel oneindige grootheden te rekenen heb je bijbehorende wiskunde nodig, anders ontaardt het in op zijn best in filosofische speculatie. En dan zal er wel weer een slotje volgen... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Heelal oneindig groot?

Uomo Universale schreef:Als je zo door gaat met die reeks waar je aan begon, dan zal je uiteindelijk toch uitkomen op:
\(\frac{\infty}{\infty}\)
.

Dit is wiskundig gezien een onbepaaldheid, waardoor je die gelijkheid toch niet kan doortrekken? Of ben ik ergens fout?
Gij komt in de noemer op een steeds groter getal maar nooit op oneindig omdat dit geen geheel getal is maar een symbool. Ik mag wel vertrekken van een oneindig groot heelal en dan de wiskundige definities toepassen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Heelal oneindig groot?

Zij het heelal oneindig groot ...
Bedoel je met het heelal waar alle materie zich bevindt of de 'materieruimte plus de lege ruimte eromheen?

(Ik weet niet, of het heelal zo in elkaar zit.)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Heelal oneindig groot?

Om met actueel oneindige grootheden te rekenen heb je bijbehorende wiskunde nodig, anders ontaardt het in op zijn best in filosofische speculatie. En dan zal er wel weer een slotje volgen... ;)


Een discussie op basis van rommelig gedefinieerde termen en incorrect gebruik van wiskunde heeft inderdaad geen zin.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten