Ontstaan gamma straling in de kern

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Ontstaan gamma straling in de kern

Hoe ontstaat gamma straling? in een radioactieve kern die gamma straling uit zendt .

Verwar het niet met röntgen straling deze ontstaan op beide op een andere manier.

maar die van gamma weet ik dus niet. kan iemand mij uitleggen wat er zich in kern plaatsvindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Ontstaan gamma straling in de kern

Ik citeer mijn Fysicaboek: Men neemt aan dat in de kern, zoals bij de elektronenmantel, de nucleonen zich in bepaalde energietoestanden kunnen bevinden. Raakt om een bepaalde reden zo een kern in een aangeslagen toestand dan kan hij na het uitstoten van een alpha- of bètadeeltje in de grondtoestand terugvallen door het uitzenden van gammastralen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Ontstaan gamma straling in de kern

De verdeling van de protonen en neutronen in een kern kent grondtoestanden met een minimale energie en aangeslagen toestanden waarin het aantal deeltjes het zelfde is, maar met een andere verdeling.

Als een nuclide een alfa deeltje uitzendt, dan is de verandert het aantal deeltjes in de kern. Wat overblijft, bevindt zich vaak niet in de grondtoestand.

De protonen en neutronen in de kern worden even opgeschud en onder uitzending van gamma straling verdelen de deeltjes zich in een toestand met minimale energie.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ontstaan gamma straling in de kern

Kan iemand specefieker zijn?

waar ontstaat de gammastraal precies?

en hoe precies?

ergens moet er toch iets vervallen in zo'n straal?

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Ontstaan gamma straling in de kern

Hoe specifiek wil je het hebben dan? Het ontstaat echt in de kern v/h atoom.

citaatje uit mijn diktaat ioniserende straling...
Een echt gammavervalproces bestaat niet. In de praktijk kunnen we stellen dat het uitzenden van gamma-fotonen het gevolg is van het voorafgaand uitzenden van een deeltjesstraling (alfa, beta of anderszins).

Zie het voorbeeld van Co-60 bij betaverval(neutron wordt proton+beta--deeltje+neutrino).

60/27Co --> 60/28Ni~ + Beta-

60/28Ni~ --> 60/28Ni + gamma(1,173 MeV) + gamma(1,332 MeV)

Co-60 gaat onder uitzending van betadeeltjes over in Ni-60, terwijl de gevormde Ni-60 onder uitzending van gamma-fotonen overgaat naar zijn grondtoestand. Het is eigenlijk dus niet correct, (zoals in de praktijk wel wordt gezegd), dat Co-60 een gammabron is.
Ik hoop dat dit specifiek genoeg is.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Ontstaan gamma straling in de kern

het echteproces bestaat dus niet.

Ik hoopte meer iets in de trant van :er ontstaat een intabieldeeltje en deze vervalt tot gamma straling. maar het bestaat dus niet op zo'n manier.

dankje wel

Reageer