Berekenen soortelijke weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Berekenen soortelijke weerstand

Beste,

Reeds heb ik op school een practium uit moeten voeren voor natuurkunde. Mijn leraar had een plankje van exact 1 meter neergelegd met een zestal draden van ook exact 1 meter. je raad het al: wij moesten uit zoeken van welke stof elk draad was. Hierbij heb ik de volgende resultaten:

Lengte: 0.39 meter

Weerstand: 6.6 Ohm

straal: 0.001 meter.

maar nu? hoe nu verder? Mijn leraar gaf mij de volgende formule: rho = weerstand x (lengte/dikte), maar wou er verder niets over zeggen. Als ik ga rekenen kom ik hier op uit:

rho = 6.6 · (0.39/0.001) = 2574, wat mij een onmogelijk antwoord leek.. Als ik het op een andere manier doe, nl.:

rho = 6.6 · (0.39/(0.001^2 · Pi) = 819329.647, wat idem een onmogelijk antwoord is.

Wie kan mij verder helpen hierbij?

Jens

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Berekenen soortelijke weerstand

De weerstand van een draad is afhankelijk van het materiaal (soortelijke weerstand), de lengte en het doorsnee-oppervlak.

Voor zover ik weet neemt de weerstand van een draad toe als de lengte van de draad groter wordt. In jouw berekening lijkt dat juist andersom te zijn...

Berichten: 3

Re: Berekenen soortelijke weerstand

Marjanne schreef:De weerstand van een draad is afhankelijk van het materiaal (soortelijke weerstand), de lengte en het doorsnee-oppervlak.

Voor zover ik weet neemt de weerstand van een draad toe als de lengte van de draad groter wordt. In jouw berekening lijkt dat juist andersom te zijn...
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik zie inderdaad wat ik fout gedaan heb, Rho en r staan verkeerd om. Het moet zijn: R = rho · (l/a)

als ik dan ga rekenen kom ik uit op 6.6 = Rho · 124140.8556

8 = 4 x 2

8 / 2 = 4

dus 6.6 / 124140.8556 = 5.3 · 10^-5. ik kan alleen geen stof vinden die ook maar in de buurt komt van dit cijfer.. iemand enig idee?

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen soortelijke weerstand

Goed, gaan we gegevens checken.

ik vind het nogal een dikke draad om in een practicum aan te gaan meten.

weet je bijvoorbeeld zeker dat die 0,001 m de straal was, en niet 0,0001 m, of dat 0,001 m niet de diameter of zelfs de doorsnede (in mm²?) moet voorstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen soortelijke weerstand

...maar wou er verder niets over zeggen.
Wat is dat toch met leraren tegenwoordig? Ik lees op forums regelmatig dat leraren het vertikken om iets uit te leggen. Maar dat is toch eigenlijk de hoofdtaak van een leraar?

Verder zie ik iets tegenstrijdigs in je startbericht. Eerst vertel je dat die 6 draden exact 1 meter lang zijn. Maar in je berekening staat ineens: lengte 39 cm. Wat is goed?

Berichten: 3

Re: Berekenen soortelijke weerstand

klazon schreef:Wat is dat toch met leraren tegenwoordig? Ik lees op forums regelmatig dat leraren het vertikken om iets uit te leggen. Maar dat is toch eigenlijk de hoofdtaak van een leraar?

Verder zie ik iets tegenstrijdigs in je startbericht. Eerst vertel je dat die 6 draden exact 1 meter lang zijn. Maar in je berekening staat ineens: lengte 39 cm. Wat is goed?
Die draden waren inderdaad 1 meter lang, echter heb ik er daarvan maar 39 cm gebruikt op aanwijzing van mijn leraar. het zou exacter zijn, al zou dat niet veel uit mogen maken lijkt mij. Het is inmiddels wel gelukt: de juiste formule stond op wikipedia en dat gaf uiteindelijk een benadering van het goede antwoord. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Topic mag op slot. ;)

Edit: ik zie nu de reactie van Jan van de Velde pas. De diamater was 2 milimeter, dus lijkt mij de straal 1 milimeter te zijn. het is opgemeten met een tang waarvan de naam mij even ontgaat, ik weet alleen dat die cijfers verre van precies zijn. Van het 6e draad wist ik dat het constantaan was en heb ik het zo terug kunnen rekenen. De dikte zat er toen als dik 20% naast, terwijl het zo exact mogelijk gemeten is. Eigenlijk is die complete proef mislukt, maar het telt maar 10% mee o.i.d.. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen soortelijke weerstand

Edit: ik zie nu de reactie van Jan van de Velde pas. De diameter was 2 milimeter, dus lijkt mij de straal 1 milimeter te zijn. het is opgemeten met een tang waarvan de naam mij even ontgaat, ik weet alleen dat die cijfers verre van precies zijn.
Schuifmaat? Daarmee kun je tot op de tiende mm nauwkeurig
de juiste formule stond op wikipedia en dat gaf uiteindelijk een benadering van het goede antwoord.
de juiste had je hierboven al....
dus 6.6 / 124140.8556 = 5.3 · 10^-5


ohmmeter,en die berekening klopt volgens mij. (er van uitgaande dat de gegevens kloppen)

mijn Binas geeft geen stoffen met soortelijke weerstanden in die orde van grootte, of het zou al een grafietstaafje geweest moeten zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer