Springen naar inhoud

Grafiet, elektrisch geleidend.

• Log in om te kunnen reageren

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 21:49

Waarom is grafiet,als enige niet-zout, wel electrisch geleidend?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 23:07

De aanduiding "enige niet-zout" snap ik niet. Metalen zijn ook geen zouten, en geleiden als de beste. En de reden daarvoor is net als bij grafiet: een onvolledige buitenste elektronenschil, waardoor zo'n atoom makkelijk een elektron kan afstaan of opnemen.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2005 - 00:38

De aanduiding "enige niet-zout" snap ik niet. Metalen zijn ook geen zouten, en geleiden als de beste.

Ahja, had ik niet aan gedacht. Dom van mij.

En de reden daarvoor is net als bij grafiet: een onvolledige buitenste elektronenschil, waardoor zo'n atoom makkelijk een elektron kan afstaan of opnemen.

Grafiet bestaat toch uit het element C en die heeft toch 6 elektronen waarvan 4 in de buitenste schil? Of ben ik verkeerd? Als het juist is, is mijn vraag: waarom is kool of diamant dan niet elektrisch geleidend?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 oktober 2005 - 07:20

.....: waarom is kool of diamant dan niet elektrisch geleidend?

Kool is wel elektrisch geleidend. Volgens mij is dat hetzelfde als grafiet.
Diamant niet, maar dat komt door het kristalrooster van diamant waarin alle elektronen nodig zijn voor de kristalbinding en dus niet vrij kunnen rondzwerven.
Het is misschien een beetje simplistisch uitgelegd, maar dan moet een echte deskundige maar even bijspringen.

• Gast

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 15:02

Grafiet en diamant zijn op heel verschillende wijze gekristalliseerd. In het harde, driedimensionale kristalrooster van diamant zitten geen beweeglijke vrije electronen. Daarom is deze stof ook een isolator.
Grafiet heeft een lagenstructuur van zeshoekige ringen. Binnen die lagen zitten er beweeglijke geleidingselectronen en dat maakt grafiet als materiaal geleidend voor electronen.
Tussen die lagen zitten maar heel zwakke bindingen en dat maakt dat die lagen langs elkaar heen kunnen schuiven. Daarom kun je grafietpoeder als droog smeermiddel gebruiken voor bijvoorbeeld het slot van de auto. Zo zie je maar weer hoe belangrijk ruimtelijke structuren zijn voor de natuurkundige eigenschappen van een stof. H. Zeilmaker

Defhrone

Defhrone

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 01:44

Kool zelf geleid niet en diamand ook niet. Dit heeft inderdaad temaken met de structuur van de stoffen. Kool heeft zelfs geen structuur, dit zijn gewoon losse atomen.

Grafiek kan geleiden door zijn structuur. Het heeft een soort honingraat structuur. Door dit structuur gaat het zich zetzelfde gedragen als de metalen. Hoe dit in detail werkt weet ik niet, maar het wordt overal voor gebruikt. Zonder dat leuke stofje had je dit nooit te weten gekomen.

Denk daar maar eens over na.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures