Vloerbalken bereken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vloerbalken bereken

Ik vond hier reeds enkele goede richtlijnen maar kom er voorlopig nog niet uit. Mogelijks kan iemand mij wat verder helpen.

Onze zolderverdieping bestaat uit 2 kamers, met daarboven zolder ruimte tussen deze 2 kamers is een 'gang' en deze zou ik willen overspannen met een plafondje zodat dit een gesloten zolder wordt.

http://www.casacairo.be/uploads/zolderdoorsnede.png <- het groene stuk dus

Nu is mijn vraag hoe kan ik berekenen hoeveel mijn houten frame die ik hiervoor zal maken kan dragen? Overspanning is 1,45m en ik zou om de 40cm balkjes van 50x50 gebruiken en daarbovenop OSB. Hoeveel gewicht kan dit dan dragen? Of kan ik dit enigszins berekenen? Ik wil hier ook een uitklapbare zoldertrap in maken.

Ik heb dus mijn materiaal liggen, maar ik begin nu te twijfelen dat dit stevig genoeg zal zijn... :/

Alvast bedankt !

Berichten: 232

Re: Vloerbalken bereken

Uitgaande van de gegeven informatie en bij deze een OSB plaatdikte van 15mm:

Je constructie bezwijkt waneer er iemand op gaat staan zwaarder dan zo'n 95kg (puntlast). Bij 95kg buigt je balk zo'n 2cm door.

Gelijkmatig verdeeld kun je dus best wel wat kwijt, maar het is geen konijnenhok hè!

Mijn advies; doe het niet wanneer je er ook op wil klimmen.

Neem een balkafmeting van tenminste 32x100mm wanneer je ze hart op hart 400mm legt of 38x100mm bij een hoh maat van 610mm. Nog steeds uitgaande van 15mm OSB

Berichten: 54

Re: Vloerbalken bereken

Bij de berekening zijn een aantal randvoorwaarden.

Het betreft hier een zolder en daarom moet je ook rekenen met 70 kg/m2 vloerbelasting als nuttig.

De door jou aangegeven materialen voldoen zowel op sterkte als doorbuiging niet.

Een exacte berekening hiervan is te maken maar ik zou kiezen voor voor balkjes 46 x 121 mm (2"x5")

De opgegeven doorbuiging van Plaus is hierbij al teveel, de doorbuiging voor deze overspanning mag maar 4,8 mm zijn

Bij de berekening is de doorbuiging ook niet belangrijk maar de sterkte.

Succes

Berichten: 232

Re: Vloerbalken bereken

Bij deze laat ik zien dat tgv van een gelijkmatig verdeelde belasting mijn balkafmeting van 32x100mm hoh 400mm ruim voldoet. De balk afmeting is gekozen n.a.v. puntlasten. Deze berekening zal ik je besparen.

Algemene gegevens:

Theoretische overspanning: 1450mm

Balklaag: 32x100mm hoh 400mm

Traagheidsmoment balk: 1/12 * 32 * 100^3 = 267 cm^4

Berekening

Doorbuiging in eindtoestand voor vloeren volgens Nederlandse norm NEN6702 art. 10.4.1:

0,004 * overspanning = 0,004 * 1450mm = 5,8mm (ik neem aan dat het een typfout was)

Permanente belasting: 0,3 kN/m²: 0,4 x 0,3 = 0,12kN/m (standaard houten balklaag + beplating)

Veranderlijke belasting: 0,7 kN/m²: 0,4 x 0,7 = 0,28kN/m (zoldervloer hoogte < 2,2m)

Momentaanfactor (psi) = 0,7

Doorbuiging tgv permanente belasting:

u = (5 x 0,12 x 1450^4)/(384 x 9000 x 267x10^4) = 0.29mm (onmiddelijk)

u = (5 x 0,12 x 1450^4)/(384 x 9000 x 267x10^4) = 0.29mm (kruip)

Dus doorbuiging tgv permanente belasting in eindtoestand = 0,58 mm

Doorbuiging tgv veranderlijke belasting:

u = (5 x 0,28 x 1450^4)/(384 x 9000 x 267x10^4) = 0.68mm (onmiddelijk)

u = (5 x 0,28 x 1450^4 x 0,7)/(384 x 9000 x 267x10^4) = 0.47mm (kruip)

Dus doorbuiging tgv veranderlijke belasting in eindtoestand = 1,14 mm

Totale doorbuiging = 1,72mm < 5,8 mm dus voldoet

Berichten: 54

Re: Vloerbalken bereken

@ Plaus,

Wat betreft doorbuiging kun je discuseren. Ikzelf hou altijd 1/300xl aan om het eenvoudig te houden.

Een exacte berekening heb ik als bijlage bijgevoegd. Het is wel zo dat met dergelijke overspanningen de doorbuiging niet maatgevend is.

Mijn eerdere opmerking betrof de balkjes van 50x50 mm

Mijn keuze van houtafmeting was puur praktisch op basis van balkjes standaard verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

CLS is niet overal verkrijgbaar.

Volgens NEN 6702 is er voor een zoldervloer de Frep = 0 kN.

Verder ben ik het eens met je berekeing
Bijlagen
balklaag.pdf
(67.22 KiB) 765 keer gedownload
balklaag.pdf
(67.22 KiB) 1291 keer gedownload

Berichten: 232

Re: Vloerbalken bereken

Volgens NEN 6702 is er voor een zoldervloer de Frep = 0 kN.
Dat klopt inderdaad. Toch neem ik altijd wel een puntlast mee en bepaal daarop mijn dimensies. Een eigen werkwijze... Je wil niet hebben dat je balk bezwijkt omdat iemand met overgewicht even iets van de zolder moest hebben (mocht die al het trapje op komen ;) )

Ik begrijp waarom je voor de afmeting & kwaliteit hebt gekozen. Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of hout bij de bouwmarkt aan de CLS standaard voldoet. Ik ging er wel van uit omdat ik laatst nog de houtvoorraad van de Karwei heb geïnventariseerd voor een eigen projectje en zag dat de geschaafde houtmaten mooie afgeronde hoeken hadden wat voor mij een indicatie is voor die standaard en dan C18 als meest voorkomende klasse. K17 is een wat minder sterke klasse, maar wel weer wat stijver. Volgens mij vooral een wat oudere klasse? In mijn berekening kwam ik overigens op een hogere UC bij mijn stijfheidscontrole wat zou betekenen dat die in deze toetsing toch maatgevend is.

Ook zijn volgens mij gangbare handelsmaten voor bouwhout ooit vernieuwd. Zie voor een overzicht: http://www.houtinfo.nl/pdf/Houtwijzer_Naaldhout_03.pdf

Ik herken jouw afmetingen aan de veelvouden van 25mm voor kopmaten -2 mm per zijde voor geschaafd hout, maar dat zijn volgens mij oude afmetingen?

Enfin, het gaat mij niet om het mierenneuken. Uiteindelijk zoek je toch wel iets wat praktisch is. Wat de topic starter met zn gekochte balken misschien kan doen is aan elkaar verlijmen en schroeven Ø5x90mm h.o.h. 150mm er doorheen schroeven zodat ze aan elkaar gekoppeld zijn. Je haalt waarschijnlijk niet de volledige stijfheid van een balk 100mm hoog maar wel de sterkte. Dan kun je er in ieder geval nog iets mee.

Reageer