Resulterende golfhoogte bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Resulterende golfhoogte bepalen

Hallo allemaal!

Ik ben helemaal nieuw hier en heb een vraag over het optellen van 2 golven in water. Hierover verschillen een collega en ik van mening. Het gaat om het volgende:

In een haven treden de volgende 2 golven op: de eerste golf heeft een golfhoogte van 0,5 m en een periode van 12 sec. De tweede golf heeft een golfhoogte van 0,75 m en 2 sec.

Om de resulterende golfhoogte te bepalen dacht ik dat het als volgt moet: Met behulp van de cosinusregel optellen van de vectoren van de golven. Dit zou bij het samenvallen van de golftoppen dus neerkomen op het optellen van de 2 afzonderlijke golfhoogtes. Dus een resulterende hoogte van 1,25 m wanneer de golftoppen samenvallen.

Nu zegt mijn collega dat dat niet klopt omdat je de golfenergie van de golven moet optellen. Namelijk:

Energie in golf 1 = 1/8*rho*g*H1^2

Energie in golf 2 = 1/8*rho*g*H2^2

Energie resulterende golf = energie golf 1 + energie golf 2

Dus: 1/8*rho*g*Htotaal^2 = 1/8*rho*g*H1^2 + 1/8*rho*g*H2^2

Waaruit volgt Htotaal^2 = H1^2 +H2^2

Dus de resulterende golfhoogte is in bovenstaand geval Wortel uit (0,5^2+0,75^2) = 0,90 m

Kan iemand mij vertellen welke de juiste benadering is?

Alvast dank!

Berichten: 389

Re: Resulterende golfhoogte bepalen

Uit een ver verleden heb ik onthouden dat 2 golven die elkaar tegenkomen, gesuperponeerd worden.

Dus als golftoppen samenvallen, som der amplitudes. Zo ook omgekeerd voor golven die juist in tegenfase zijn, die worden dan van elkaar afgetrokken en gaan elkaar uitvlakken.

En voor alle tussenliggende gevallen dus de som van de golfhoogtes die op elks van beide afzonderlijk op een zekere voor X1 en T1 zouden voorvallen.

Reageer