Springen naar inhoud

- - - - -

Nobelprijs naar onderzoekers immuunsystemen

• Log in om te kunnen reageren

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 19:06

Nobelprijs naar onderzoekers immuunsystemen

De Nobelprijs voor Geneeskunde is dit jaar toegekend aan de Amerikaan Bruce Beutler, de Luxemburger Jules Hoffmann en de Canadees Ralph Steinman.

Dat heeft het Nobelcomitť maandag bekendgemaakt.

Beutler, Hoffmann en Steinman worden geŽerd voor hun onderzoek naar immuunsystemen. Beutler en Hoffman hebben de werking van de zogeheten natuurlijke immuniteit onderzocht, en Steinman ontdekte de dendritische cellen, die een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem.

De drie wetenschappers waren zo nauw betrokken bij de ontrafeling van de werking van het menselijk afweersysteem. Dat beschermt het lichaam tegen schadelijke bacteriŽn, schimmels en virussen, maar speelt bijvoorbeeld ook een rol bij het in een vroeg stadium bestrijden van kanker.

Immuniteit

De eerste lijn van onze afweer is de aangeboren immuniteit. Dat systeem wekt onstekingsreacties op en vernietigt indringers. Overleeft de indringer deze eerste aanval, dan komt het specifieke afweersysteem in actie.
Zogeheten T- en B-cellen produceren antilichamen en killer-cellen die de geinfecteerde cellen de nek om draaien. Na eliminatie onthoudt het immuunsysteem de indringer met behulp van geheugencellen.

Lees verder: http://www.nu.nl/nob...unsystemen.html

Bron: http://www.nobelpriz...cine/laureates/

Kleine 'aardigheid' hierrond:

Nobelprijswinnaar blijkt overleden

http://www.nu.nl/nob...-overleden.html
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 05:24

En aangezien de nobelprijs niet postuum kan worden toegekend, krijgt Steinman als het goed is deze dus ook niet.

Erg zuur dat wel, vrijdags overlijden en de maandag daarop de nobelprijs krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 08:17

Laatste nieuws is dat hij hem wel krijgt toegekend - maar niet uitereikt natuurlijk.
Zie hier.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 13:43

Dat heb ik hier ook mogen vernemen. De redenatie was dat ten tijde van het toekennen door het comitť, het bij hun niet bekend was dat de beste man al was overleden. Dat zou 'm dus de eerste maken die technisch gezien postuum de nobel prijs heeft ontvangen, niet meer dan verdiend trouwens.

Nog een weetje wat op het nieuws werd gemeld, hij is overleden aan pancreas kanker en werd behandeld met een therapie die mede dankzij hem is ontwikkeld.
"Meep meep meep." Beaker

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 14:31

Erg zuur dat wel, vrijdags overlijden en de maandag daarop de nobelprijs krijgen.

Ik heb er lang over moeten nadenken, maar ik denk dat ik toch liever op vrijdag overlijd en op maandag de nobelprijs krijg, dan omgekeerd. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 14:53

Die moet je even uitleggen. De kans op het laatste is overigens groter, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 14:56

Ik heb er lang over moeten nadenken, maar ik denk dat ik toch liever op vrijdag overlijd en op maandag de nobelprijs krijg, dan omgekeerd. ;)

Want...?

Het zou mij juist veel rust geven dat deze innovatie effect blijkt te hebben en dat anderen (in de geneeskunde) dit ook inzien. Dan draait het niet meer om het krijgen van die miljoengeldsom en het bosje bloemen, maar om de gemoedsrust dat je iets de wereld in hebt kunnen helpen waar anderen profijt aan zullen hebben. Dat je dan enkele dagen daarna overlijdt, so be it... maar die vreugde en opluchting bij de erkenning van jouw jarenlange onderzoek, wat plotseling wereldwijd de aandacht krijgt door het winnen van de Nobelprijs, dat zou ik voor geen goud willen missen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 15:01

Die moet je even uitleggen. De kans op het laatste is overigens groter, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Met een pancreaskanker zie je al van ver aankomen dat je dood zal gaan, dus ik neem aan dat hij tegen dan al afscheid van alles genomen heeft. Ik zou dan alvast geen verrassingen meer willen krijgen in de trend van: "Beste, je hebt een nobelprijs gewonnen." en mij bezig willen houden met de belangrijke dingen in het leven. Je schat je eigen leven niet anders of 'minder' in, als je toevallig geen nobelprijs wint.

Nee, ik denk dat ik op zo'n moment genoeg andere dingen aan mijn hoofd heb om daar dan nog een nobelprijs bij te nemen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 15:16

Een Nobelprijs is een geen object wat je moet hebben voordat je zal overlijden, maar als je daarmee de informatie sneller op vele anderen kan overbrengen...en daarnaast het gewonnen geld kan inzetten voor vervolgonderzoek zou dat toch een geweldige rust ( althans bij mij) geven.

Natuurlijk zijn er op dat moment zaken waar je veel meer belangstelling in hebt, maar de totale rust die je zal ondervinden is mede afhankelijk van de dingen waar je mee bezig bent denk ik. Als je op je sterfbed ligt en vreselijk aan het malen bent over schulden die je hebt opgebouwd en die je kinderen van de erfenis af moeten halen of andere in het algemeen de dupe van worden, zou het een grote opluchting en rust geven als je enkele dagen voor je overlijden een grote geldsom wint. Puur omdat je dan voor jezelf alles op orde hebt in je hoofd...lijkt me vreselijk om te sterven en choas achter te laten. Nu is dat wellicht niet het geval bij meneer Steinman, maar het zou bij mij een grote last van de schouders afvallen al wetend dat je onderzoek in goede handen is en het voor anderen iets kan betekenen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures