Springen naar inhoud

Og c's in azijnzuur

• Log in om te kunnen reageren

ganzickk

ganzickk

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 20:03

Hey

ik zit in mijn eerste jaar in hogeschool en volg chemie
vandaag hadde we bij algemene chemie gezien hoe we oxidatiegetallen moesten berekenen.
dit had ik echter in het secundair al gezien en dit ging dus vlot.
echter toen we de OG's van de koolstofatomen in azijnzuur (CH3COOH) moesten berekenen, moesten we dit op een heel andere methode doen als in het secundair wat ook een ander resultaat gaf.
kan iemand mij de juiste methode zeggen zodat ik zeker weet dat ik het juist doe in het vervolg
bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 20:05

Beschrijf eerst beide methodes eens, en op welke getallen je uitkomt.
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat het niet eens uitmaakt welke methode je gebruikt, zolang je dat maar consequent doet.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ganzickk

ganzickk

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 20:08

bij de methode van het secundair moesten we de lewisstructuur uittekenen en dan met de verschillende ENW zien naar waar de elektronen gingen en zo de OG's berekenen. zo kwam ik bij de eerste C atoom +3 uit en voor de tweede -3

wat we vandaag gezien hebben is het volgende: de som van alle og's in ch3cooh moet 0 zijn. 2 O atomen geeft samen -4 en 4 H atomen geeft samen +4. dit wil zeggen dat deze elkaar al neutraliseren en beide C atomen een og van 0 hebben

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2011 - 20:32

Dat laatste is iets te kort door de bocht. Als beide C's een tegengesteld oxidatiegetal hebben, is de netto lading ook nul.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

cedric17

cedric17

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2011 - 21:12

De tweede methode die je gebruikt is de methode die ik momenteel doe in mijn studie

Hierbij heffen de OG's van H en O elkaar op doordat ze beide tes samen een totaal oxidatiegetal hebben van 0 als je ze bij elkaar optelt ( H = +4 en O = -4)

In de molecule is het OG van beide C-atomen eveneens gelijk aan 0 dit komt door dat het oxidatie getal van het eerste c-atoom -3 is (Dit zie je doordat er zich 3 H+-atomen op bevinden het tweede C-atoom heeft dus een OG van -3 omdat het OG van een molecule steeds 0 moet zijn

Lewis structuur CH3COOH

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures