Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Hallo,

Ik heb een vraagje over de afleiding van de relativiteitstheorie en dan met name:

T = t / wortel(1 - v^2 / C^2)

Deze afleiding is redelijk eenvoudig te doen indien men 2 spiegels in een vliegtuig plaatst, loodrecht op de bewegingssnelheid van het vliegtuig. U kent dit experiment / berekeningen waarschijnlijk wel, dus dat zal ik hier niet allemaal toelichten, maar hiervan maak ik wel gebruik in dit topic. Plaats een atoomklok in het vliegtuig en de berekeningen kunnen beginnen.

In dit "gedachtenexperiment" laten we het vliegtuig met de lichtsnelheid bewegen. Dus v=c. Hieruit zou blijken

t = T * 0

Maar stel je de situatie voor van een vliegtuig beweegt met de lichtsnelheid, dan krijg je naar mijn mening bij die afleiding daarvan een driehoek, waafbij de rechte zijden even lang zijn i.p.v. L en 1/2 v*T is dat dus L en L, dus dat zou inhouden dat 1/2 * v * T = L in het geval van v = c.

Klopt dit? Volgens mij maak ik ergens een gedachte fout. Ik hoor het graag.

BVD!

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Hier zit de fout:
In dit "gedachtenexperiment" laten we het vliegtuig met de lichtsnelheid bewegen. Dus v=c.
Volgens de SRT is dit principieel onmogelijk.

(Ik weet niet zeker, of we nu in een kringetje ronddraaien!)

Berichten: 4

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Maar fotonen bewegen ook met de lichtsnelheid, dus volgens de SRT is het wel mogelijk om iets met de lichtsnelheid te laten bewegen. Alleen niet sneller dan de lichtsnelheid...

Berichten: 4

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Ik ben er zelf al uit ;) . Je hebt dan geen driehoek met 2 gelijke zijde, want de onderste zijde is kleiner geworden in de driehoek door Lorentzcontractie, dus daar kun je geen L invullen, maar 1/2 * c * T.

Berichten: 4

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

De onderste zijde van de driehoek is dan zelfs 0, dus als het vliegtuig met de lichtsnelheid zou bewegen, zou je dus hetzelfde moeten waarnemen buiten het vliegtuig vergeleken met in het vliegtuig. De tijd staat als het ware stil en je ziet de lichtstraal ook gewoon in een rechte lijn van onder naar boven bewegen buiten het vliegtuig, ook al vliegt het vliegtuig met de lichtsnelheid. Op zich ook logisch...

Dat de lichtstraal heen en weer kan bewegen tussen 2 spiegeltjes in een heel erg snel vliegtuig (laten we zeggen net geen lichtsnelheid)...en dat de lichtstraal toch nog elke keer op het onderste spiegeltje terecht komt, nadat het de bovenste heeft geraakt...dat ligt dus puur aan het feit dat het licht in horizontale richting minder afstand hoeft af te leggen dankzij de snelheid van het vliegtuig en dus de lorenzcontractie. Anders zou je ook verwachten dat de lichtstraal elke keer op andere plekken op de spiegels zou weerkaatsen.

Berichten: 264

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

"afleiding" is ietwat gevaarlijk in deze context. Als je een echte algemene afleiding wilt zien, dan zou je je geod moeten verdiepen in maxwell's wetten, die eisen een stelsel oplossingen; de lorentztransformaties - gelden algemeen. Jouw afleiding is een gevolg van de lorentztransformatie..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraag betreft afleiding relativiteitstheorie...

Maar fotonen bewegen ook met de lichtsnelheid
Dat komt omdat een foton een massa 0 heeft en dus geen materieel deeltje is. Alleen deeltjes met een massa 0 bewegen met de lichtsneolheid, maar andere deeltjes niet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer