Arbeidsrecht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Arbeidsrecht

Ik wordt door mijn werkgever verplicht om naar een andere locatie te gaan (minimaal 50 dagen per jaar)

in mijn contract staat dat ik door de werkgever op andere locatie geplaatst kan worden (hier heb ik toen der tijd ook voor getekend)

op dat moment hadden wij 2 locaties die beide binnen 5 km van mijn huis liggen.

inmiddels hebben wij meerdere locaties gekregen en willen ze mij nu naar een locatie plaatsen die ongeveer 20 km van mijn huis vandaan is.

De reden hiervoor is dat op de andere locatie ze de structuur gaan aanpassen en dat er mensen van onze locatie daar naar toe moeten om het personeel tekort wat op de andere locatie ontstaat op te vangen

op de huidige locatie maak ik gemiddeld tussen de 30 en 40 overuren per maand om personeel tekorten op te vangen

Ik heb geen auto tot mijn beschikking en met het OV kan ik niet op tijd op het werk zijn.

de aanvangstijd is 06:00 uur en met het ov kan ik er op zijn vroegst om 07:15 uur zijn.

Het komt er dus op neer dat ik deze afstand met een fiets moet afleggen.

Mijn werkgever geeft aan dat het niet zijn probleem is om op deze locatie te komen omdat ik toen der tijd hiervoor getekend hebt.

ik heb dan ook een paar vragen

1. Ben ik verplicht om naar deze locatie te gaan

2. Kan een werkgever mij verplichten om een auto / brommer aan te schaffen om op deze locatie te komen

3. Is het redelijk dat een werkgever mij tegemoet komt door mijn reiskosten vergoeding te verhogen (de 19ct per km blijft gehandhaafd maar wordt uiteraard meer omdat de afstand groter wordt)

4. wat zou een sanctie kunnen zijn indien ik weiger

5. Wat is een redelijk eis van mijn zijde uit om de werkgever toch zijn zin te geven

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Arbeidsrecht

1) om welk land gaat het?

2) over welke sector gaat het? (aangezien dit waarschijnlijk CAO afhankelijk zal zijn)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Arbeidsrecht

dit is in nederland en het valt onder de klein metaal CAO

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Arbeidsrecht

Zolang er niets beter komt:

http://www.salaris-informatie.nl/index.php...iek-kleinmetaal

Er blijken nog meer sub-sectoren inzake CAO te zijn in die "kleinmetaal"

Een vraag die bij mij opkomt is of deze verplaatsing van arbeidslocatie nog gedekt wordt door je contract, aangezien je praat over nieuwere, verdere locaties, met eigen problematiek om er te geraken t.o.v. de kennis ter zake tijdens de contract ondertekening.

Gewoon mijn aanvoelen: hier moeten toch beperkingen aanzitten, anders zou je werkgever je zomaar 200 km verder te werk kunnen stellen.

Het veiligste ergens: heb jij geen vakbond? Dit is zo'n typische vraag voor hun juridische dienst (ik denk hier vanuit mijn Belgische achtergrond). Dit vraagt genuanceerdere kennis dan ik heb.

Je moet eerst weten of hier over een éénzijdige wijziging sprake is waarvoor de werkgever jouw toelating nodig heeft, of dat hij gewoon handelt binnen de termen van jullie arbeidsovereenkomst.

Onderhandelen over voorwaarden of compromissen kan je alleen als je een basis hebt die je ook maar enig recht verschaft. Anders ben je gewoon afhankelijk van zijn goodwill.

Eisen stellen zonder rechten loopt meestal of vaak fout af.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Arbeidsrecht

Hier vind je nog wat literatuur:

http://www.arbeidsrechter.nl/overplaatsen-...ng-functie-uren
Dit hoofdstuk geldt voor de volgende situaties:

* De onderwerpen die veranderen maken wel onderdeel uit van de arbeidsovereenkomst, terwijl de arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk aan de werkgever (of medewerker) de bevoegdheid geeft in deze onderwerpen verandering te brengen. Het gaat bijvoorbeeld om het wijzigen van de functie, werkzaamheden, arbeidstijden, arbeidsplaats, arbeidsuren per week etc.

* De onderwerpen maken (bewust) geen onderdeel uit van de arbeidsovereenkomst.

* De onderwerpen zijn niet nauwkeurig bepaald, omdat slechtst is bepaald dat de werkgever of medewerker deze mag bepalen (veranderen).
III. Veranderen van de arbeidsplaats (vestigingsplaats)

De arbeidsplaats (daar waar de arbeid wordt verricht) kan veranderen doordat de functie en (of) de werkzaamheden wijzigen. In beginsel zal de medewerker zich moeten aanpassen aan de arbeidsplaats die passend is bij zijn nieuwe functie en werkzaamheden. Het bereiken van overeenstemming over een functiewijziging betekent doorgaans ook dat partijen het eens zijn geworden over het wijzigen van de arbeidsplaats. Door het overplaatsen van een medewerker verandert werk en werkplek.

Verandert de functie of werkzaamheden niet, dan kan het veranderen van de arbeidsplaats noodzakelijk zijn, indien de vestigingsplaats (van de afdeling) verandert. Verhuist een onderneming (of een afdeling) naar een andere vestigingsplaats, dan zullen de medewerkers in beginsel daar hun werk moeten doen. Dat kan betekenen dat hun reistijd toeneemt, wat de werkgever kan compenseren door de reiskosten te vergoeden en mogelijk ook door de reistijd tijdelijk als werktijd aan te merken. Wat een redelijke reistijd is zal verschillen per functie, hoewel reistijden van 3 uur per dag redelijk kunnen zijn. Een te lange reistijd kan tot een gedwongen verhuizing leiden. Willen of kunnen medewerkers niet verhuizen, dan komen zij vaak voor een schadevergoeding in aanmerking wanneer hun arbeidsovereenkomst eindigt.

Lastiger wordt het als er meerdere vestigingsplaatsen zijn waar de medewerker zijn werkzaamheden kan verrichten. De werkgever mag in beginsel de arbeidsplaats van de medewerker veranderen. Dit kan wanneer deze bevoegdheid aan de werkgever in de arbeidsovereenkomst is toegekend of wanneer een redelijke uitleg van de arbeidsovereenkomst dit met zich meebrengt. Daarbij zijn er mogelijk grenzen aan de verandering gesteld. Hierbij kan gedacht worden aan de afspraak dat een verandering die verhuizing noodzakelijk maakt slechts mogelijk is met instemming van de medewerker.

Bij het bepalen van een andere arbeidsplaats moet de werkgever wel redelijk te werk gaan. De werkgever moet rekening houden met de gerechtvaardigde belangen van de medewerker. Dat kan betekenen dat de werkgever zich moet inzetten om de verandering te voorkomen, in het bijzonder als deze een verhuizing noodzakelijk maken. Het kan ook betekenen dat een werkgever zich dient in te spannen om de verandering dusdanig te maken, dat deze geen verhuizing met zich meebrengt. De werkgever dient met de verandering een redelijk (bedrijfs)belang na te streven, dat opweegt tegen het belang van de medewerker bij de huidige vestigingsplaats. Daarnaast kan het redelijk zijn dat de werkgever bijdraagt in de verhuiskosten of extra reiskosten die de medewerker gaat maken.

Op het disciplinaire veranderen van de arbeidsplaats gaat hoofdstuk 2.3 nader in (2.3.5. II).
Eric

Berichten: 3

Re: Arbeidsrecht

Bedankt voor uw reactie ik ga hier zeker naar kijken.

nogmaals bedankt

Reageer