Smelttemperatuur dna

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Smelttemperatuur dna

Gisteren zag ik tijdens de les gentechnologie dat de zoutconcentratie in je DNA invloed heeft op de smelttemperatuur.

Hierbij werd mij gezegd dat als de zoutconcentratie stijgt (positieve ionen) de smelttemperatuur ook zou toenemen. Dit lijkt mij echter niet logisch aangezien je 2 strengen van je DNA beiden negatief geladen delen zijn die door H-bruggen aan elkaar zitten. Als je de positieve lading zou verhogen zou je deze bindingen toch verzwakken, of heb ik het mis?

Kan iemand mij dit even uitleggen?? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Smelttemperatuur dna

Je geeft zelf al aan: de backbone bestaat uit negatief geladen groepen. Gelijke ladingen stoten elkaar af. Het feit dat de twee strengen aan elkaar zitten is dus meer ondanks die ladingen dan dankzij de ladingen.

Verhogen van de zoutconcentratie zal ertoe leiden dat die negatieve ladingen meer worden afgeschermd en dat de afstoting dus ook minder is.

Inderdaad worden waterstofbruggen ook zwakker in een oplossing met grotere ionische sterkte. Maar hydrofobe interacties en pi-pi stacking worden juist sterker, en het zijn voornamelijk die interacties die de strengen samenbrengen. Verder zitten de H-bruggen aan de binnenkant van de dubbele helix, relatief ver van de opgeloste ionen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer