En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Moderator: physicalattraction

Berichten: 150

En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Totdat dit bouwwerk

Afbeelding

de LHC dus, wordt opgeleverd?

Ik ben echt benieuwd wat er uit zal komen. Waarschijnlijk het Higgsdeeltje, maar ik heb ook al mijn hoogleraar subatomaire fysica horen speculeren over sparticles en mini zwarte gaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Dat "bouwwerk" wat je ziet, is gewoon de outline van de LEP-tunnel, en die ligt er al sinds de jaren '70. Ze zijn nu alleen in de tunnel bezig de nieuwe bundellijn te installeren. En ja, ik kijk ook uit naar de fysica die daaruit komen gaat (vooral SuSy!)...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Ik ben waarschijnlijk de enige die hoopt dat het Higgs-deeltje er niet komt. :shock:

Berichten: 107

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

En ik ben schijnbaar de enige die niet weet waar het hier over gaat :shock: , kan iemand het even toelichten?

En waarom hoopt Aaargh dat het Higgsdeeltje niet komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Het gaat hier over CERN.

Er stond las een artikel over in het NRC waar het ook werd beschreven.

In CERN worden dus een hoop onderzoeken gedaan naar kleinedeeltjes.

Dit project is (volgens sommige mensen) te vergelijken qua spectulariteit met een Dinosaurusmaken van oud DNA.

het is enorm en er zijn grotte verwachtingen met deze nieuwe apparaten.

ze hopen het Higgsdeelte te vinden bijvoorbeeld. Het zou een enorme stap voorruit zijn als er een hoop mogelijketheorieen worden weggevaagd. en dan weten we welke theorieen er op het goede spoor zaten.

Berichten: 28

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Lopen die kabels door de stad :shock: of zie ik dat verkeerd :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Het zijn geen kabels maar tunnels. en ze lopen onder de grond.

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

En wat is je alternatief, geachte.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

En waarom hoopt Aaargh dat het Higgsdeeltje niet komt?
Omdat je dan zwaartekrachttheorien niet meer goed kunt verklaren.

Leg me anders eens uit hoe gewoon de vertraging van het deeltje door het Higgs-veld ervoor zorgt dat het een ander deeltje aantrekt.

Ik hoop gewoon dat ze 1 superdeeltje ontdekken dat via eenvoudige formules alles deterministisch kan verklaren en dat in limieten de quantumtheorie en de relativiteitstheorie wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

aaargh schreef:
RJ schreef:
En waarom hoopt Aaargh dat het Higgsdeeltje niet komt?
Omdat je dan zwaartekrachttheorien niet meer goed kunt verklaren.

Leg me anders eens uit hoe gewoon de vertraging van het deeltje door het Higgs-veld ervoor zorgt dat het een ander deeltje aantrekt.

Ik hoop gewoon dat ze 1 superdeeltje ontdekken dat via eenvoudige formules alles deterministisch kan verklaren en dat in limieten de quantumtheorie en de relativiteitstheorie wordt.
en ik hoop dat ik volgende week de lotto win

hoe dan ook, als het higgsdeeltje niet ontdekt wordt, is de hypothese ervan nog niet meteen gefalsifieerd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Als ze dat deeltje nou niet kunnen vinden, hoelang gaan ze dan door met ermee zoeken voordat ze de huidige theorieën die dit deeltje voorspellen verwerpen?

Of is men zo zeker van die theorieën dat ze gewoon door blijven zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Volgens mijn beperkte kennis van het standaard model moet het Higgs boson minder dan ruwweg 1 GeV wegen, wil het niet in strijd zijn met dat model. Aangezien het Higgs niet gevonden is bij LEP (dus onder de ruwweg 100 MeV) weet je meteen welk gebied overblijft voor het Higgs om zich te bevinden...

Leukje: de CERN tunnels liggen tussen de 50 en de 200 meter onder de grond en gaan recht onder het pension door waar ik woonde toen ik op CERN werkte (ongeveer het onderste punt van de grote ring, vlak bij die rotonde). :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

ja liepen ze er gewoon door heen?

en heb je bij CERN gewerkt of stage gelopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Nee, op dat punt lag de bundellijn ongeveer 150 meter onder de grond. Daar merk je niet zoveel van dus.

Overigns wat dat al lang geleden hoor ['97-'98], toen de LEP bundellijn nog werkte. Mooi speelgoed daar! 8)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 336

Re: En, kijken jullie er ook naar uit? (LHC)

Leukje: de CERN tunnels liggen tussen de 50 en de 200 meter onder de grond en gaan recht onder het pension door waar ik woonde toen ik op CERN werkte (ongeveer het onderste punt van de grote ring, vlak bij die rotonde). :shock:


Bedoel je het st.Genis hostel?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer