Salicine uit wilgenbast halen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Salicine uit wilgenbast halen

wij doen samen een PWS over het maken van Aspirine, uit wilgenbast. maar we komen er niet uit we hebben van alles al gedaan alleen krijgen de salicine (C13H18O7) niet uit de wilgenbast geisoleerd. is hier een andere mogelijkheid voor dan we tot nu toe hebben gebruikt.

1.

we koken water met wilgenbast

we gieten het water af

we laten het afkoelen

voegen er ether bij

ontstaan twee lagen.

dit afpipeteren

hierna natronloog toevoegen ontstaat een zout

hierna het zout eruit halen

dan ijzer(III)chloride erbij doen en dan moet die volgens in de indicatie reactie paars worden alleen krijgen wij hem donkerblauw/zwart

is hier misschien nog een andere mogelijkheid voor???????

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Ik zou eerst maar eens nagaan of er uberhaupt wel een probleem is. Het verschil tussen paars en donkerblauw is niet zo groot en kan te wijten zijn aan de concentratie, onzuiverheden in de ijzerchloride, eventuele andere onzuiverheden die je wellicht mee zou hebben geëxtraheerd en misschien zijnner nog wel wat redenen te verzinnen, die er wel allemaal op neerkomen dat je toch grotendeels salicine hebt geïsoleerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Salicine uit wilgenbast halen

oke dat mag dan wel zo zijn maar wat is de ideale en meest zuivere manier om dit eruit te krijgen?? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Om dat te kunnen beantwoorden zul je eerst moeten weten óf er een verontreiniging is (test 1) en vervolgens of die verontreiniging in het ijzerchloride zit (test 2) of in de etherlaag (test 3).

Ga dus eerst maar eens na of de kleur ook nog donkerblauw is als je je oplossing verdunt. En staat er in de beschrijving iets over de pH waarbij je die kleur zou moeten zien?

Pas als je zeker weet dat je dat allemaal goed hebt gedaan kun je eens gaan kijken of je ijzerchloride (nog) goed is. Misschien is daar op de een of andere manier wel een vervuiling ingekomen (bijvoorbeeld een ander zout) waardoor een andere kleur ontstaat.

Als dat ook geen uitsluitsel biedt zou je het product in de etherlaag eens moeten (laten) analyseren. Misschien blijkt dan dat er een bepaalde andere stof bijzit. Als je weet, of een vermoeden hebt, wat die stof is, kun je ook nadenken over een andere manier om te extraheren, bijvoorbeeld met een ander organisch oplosmiddel.

Maar het belangrijkste om in je achterhoofd te houden is: Als je een kleurverandering ziet, dan is dat een indicatie dat er in ieder geval iets in je etherlaag zit. En een adner belangrijk punt is dat kleur subjectief kan zijn, en dat de exacte kleur van een kleurstof/oplossing kan afhangen van allerlei factoren, zoals temperatuur, concentratie en pH.

Als je een iets andere kleur ziet dan in de beschrijving hoeft dat niet te betekenen dat er per se iets fout zit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Salicine uit wilgenbast halen

bedankt voor deze nuttige informatie maar dan heb ik toch nog een vraag welke wilg kan je het beste gebruiken voor het verkrijgen van salicine en wat is hier de nederlandse naam voor??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Ik denk dat dat iets is dat je heel goed zelf kunt opzoeken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Dat dacht ik ook ja maar krijg er meerdere bomen uit en dat is dus zwaar iriterend dat alles andere informatie geeft

Berichten: 2

Re: Salicine uit wilgenbast halen

We hebben inmiddels veel info opgezocht en we zijn nu ook heel veel wijzer.

Het is ons (denken we) gelukt om de salicine uit de wilgenbast te isoleren (gewoon door er simpel 'thee' van te trekken). Het probleem zit hem in het isoleren van het salicylzuur uit de salicine. We hebben meerdere bronnen gevonden (vooral engels) maar nergens staat précies wat we moeten doen.

We zijn tot zover met 2 'proeven' bezig (zie onderstaande schema). Nou willen we opnieuw er 'thee' van trekken en dit gaan gebruiken voor het volgende; We hebben verder gezocht en ik kwam op een enzym genaamt Emulsine.

Dit enzym zou ervoor zorgen dat de glycoside loswordgekoppeld van het salicine, waardoor er salicylzuur ontstaat.

Heeft iemand ervaring met dit enzym? En zou dit kunnen werken? Of evt. andere tips?

Alvast bedankt,

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Hallo

Inmiddels is de Salicine binnen en ook de Beta-Glucosidase.

We hebben de volgende reactie opgesteld:

Salicine C13H18O7 (S) + B-Glucosidase -> Saligenin C7H8O2 (S)

Nou is het probleem om Saligenin (Salicyl alcohol) om te zetten naar Salicylzuur (C7H6O3).

Volgens internet gebeurt dit met behulp van 'oxidatie'.

Kan iemand hier iets meer over vertellen en ons hiermee helpen?

Alvast bedankt,

Berichten: 1

Re: Salicine uit wilgenbast halen

1 tip ik zou het gebruik van ether afraden want, ether dampen zijn explosief+je kan bewusteloos gaan door ether dampen want het is ook een drug en ermee werken is zeer gevaarlijk. Als je de salicine wil gebruiken voor medische doeleinden kan het als het proces verkeerd is gegaan en je consumeert het kan het serieuze effecten hebben! https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-ether/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Salicine uit wilgenbast halen

Evan9834 schreef: za 29 okt 2022, 17:18 1 tip ik zou het gebruik van ether afraden
Dit topic is elf jaar oud.

Reageer