Springen naar inhoud

Loodaccu opladen met fietsdynamo


  • Log in om te kunnen reageren

#1

MustafaWb2010

    MustafaWb2010


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 19:06

Dit topic past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst - Raspoetin

Hallo,

Weet er iemand of 2 fietsdynamo's die vastgekoppeld zijn aan een wiel die 17km/h een loodaccu van 12V kan opladen??

Met dank,
**Nodig voor project

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 21:34

Voor het opladen van loodaccu's heb jij eigenlijk 14 volt nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 20:01

Met het antwoord van Bart kom je natuurlijk geen stap verder, die telt alleen 6+6=12. (<14)

Eerst moet je natuurlijk de 2 dynamo's in serie schakelen om tot ca 12 Volt (wissel)spanning te komen. Echter dynamo's kunnen hogere spanningen afgeven en die zijn echt niet goed voor een accu. Zo'n 15 V wisselspanning is mogelijk, bij serie schakeling. Sommige dynamo's hebben daarom inwendig zg zenerdiodes om dat te begrenzen.
Dan moet de spanning gelijkgericht worden met diodes, anders kun je niet een accu opladen.

Goed, ik denk dat je een diodebrug moet maken (zie Greatz schakeling Wiki), maar dan met 1 Ampére schottky diodes.
Die hebben een mindere spanningsval ( ca 0,8 V bij een brug), dan normale diodes.

Dat alles levert je een gelijkspanning van ca 12* 1,4 ( wortel2)= 16,8 Volt, maar kan hoger zijn. De diodes kosten ook wat spanning, dus kom je uit op ca 16 V.

Dus daarna moet je die gelijkspanning ietwat reguleren op max 13,8 Volt. Dat kan met een transistor, een weerstand en een zenerdiode (of combinatie met andere diodes).

Simpel is het dus niet, maar het kan wel.

Succes

Veranderd door Thionyl, 05 oktober 2011 - 20:02


#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 21:03

Eerst moet je natuurlijk de 2 dynamo's in serie schakelen om tot ca 12 Volt (wissel)spanning te komen.

zal niet meevallen om twee wisselstroomdynamo's in serie te zetten zonder kortsluiting te krijgen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 20:37

TS zegt niet veel, wacht zeker op een pasklaar antwoord.

Maar JvdV, kortsluiting zal in serie niet snel gebeuren of dramatisch zijn, wel dat de boel uit fase is en dus niet het gewenste resultaat gaat geven. Heb zoiets nooit uitgeprobeerd bij exact gelijke dynamo's.
Bij Par. ligt dat anders. Maar er zijn natuurlijk technische trucjes . De eerste is dat je de massa van dynamo 2 isoleert van de massa v/d fiets en de tweede dat je ze beide zo maakt dat het =stroom/spannings-bronnen zijn en dan gewoon als batterijen kan zien enz.
Kost wat extra diodes en afvlakmiddelen, maar het kan dus wel degelijk. Wil ook niet teveel weggeven, aangezien het een project is. Denk dat je me wel snapt.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 00:00

Maar JvdV, kortsluiting zal in serie niet snel gebeuren of dramatisch zijn, wel dat de boel uit fase is en dus niet het gewenste resultaat gaat geven. Heb zoiets nooit uitgeprobeerd bij exact gelijke dynamo's.
Bij Par. ligt dat anders.

Maakt dat bij wisselstroombronnen wat uit? Twee dynamo's , ook in serie, in tegenfase gaan elkaar toch hopeloos "meehelpen" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 11:19

Ok JvdV, dus moet de TS die ellende niet gaan krijgen en het op een andere manier gaan doen.

Lijkt me dat je via gelijkrichten enz., zoals ik al schreef, wel tot een bruikbaar iets kan komen.

#8

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 12:19

Ok JvdV, dus moet de TS die ellende niet gaan krijgen en het op een andere manier gaan doen.

Lijkt me dat je via gelijkrichten enz., zoals ik al schreef, wel tot een bruikbaar iets kan komen.


Je kunt een gelijkrichter plaatsen achter de individuele dynamo's. Met alleen diodes kom je er echter niet, wat dan heb je nog geen gelijkspanning. Je zult ook nog een juist gedimensioneerde condensator moeten toevoegen. De halve sinus die je anders krijgt is funest voor de batterij.

Vervolgens kun je de gelijkspanningsbronnen in serie zetten. Daarna is spanningsbeheer van groot belang. Een 12 volt loodaccu heeft, als deze helemaal vol is, een spanning van ruim 13 volt. Daar komen de spanningsverliezen over de kabels vervolgens nog bij. Bij loodzuuraccu's is het vervolgens nog belangrijk dat seperatie van de zuurlagen wordt voorkomen. Dit kan door iets meer spanning aan te brengen dan de maximale spanning van de accu (+ spanningsverliezen). Teveel spanning zorgt er echter voor dat de batterij kapot gaat. Bij dat proces wordt waterstof bij gevormd en dat is explosief. En als de batterij vol is, moet de spanning eraf om dezelfde reden.

Daarnaast. Een fiestdynamo levert ongeveer 3 watt, vanwege de verzadiging van het magnetische veld. Je hebt dus totaal 6 watt tot je beschikking. Zul je lang moeten fietsen voordat die accu vol is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures