Springen naar inhoud

Vraag voor quiz

• Log in om te kunnen reageren

Addie

Addie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 19:25

Beste natuurkundigen,

Ik doe mee aan een quiz en ik ben totaal niet goed in Natuurkunde daarom wil ik jullie hulp bij het beantwoorden van deze vraag:
Op de grens bij maastricht met Belgie staat een ouderwetse slagboom om de grens aan te geven. Deze slagboom staat op 1 paal/poot. De slagboom is 1,50 m lang en weegt 40 kg. De poot staat 30 cm van de linkerkant vandaan. Een slagboom mag natuurlijk niet omvallen. Om hiervoor te zorgen wordt bij deze paal aan het linkeruiteinde een gewicht gehangen. Hoe zwaar moet dit gewicht minimaal zijn om ervoor te zorgen dat de slagboom niet omvalt ?

Jullie zouden mij hier echt heel erg mee helpen,
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 20:19

Dit topic past beter in Huiswerk en Practica en is dus verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 oktober 2011 - 21:55

Maak als je wilt eens een duidelijke tekening van de situatie.
Als dat niet lukt, dan wil ik die tekening wel voor je maken.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 13:49

Gegevens:
Balk van 40 kg
150 cm lang
1 steunpunt op 30 cm.

Met andere woorden: er zit 30 cm links van de poot en 120 cm rechts van de poot.

Ik zal u op weg zetten:

1. Het is iets met een hefboom, en van hefbomen wordt doorgaans gesteld dat de het gewicht dat werkt, vermenigvuldigt met de lengte waarop u gewicht werkt. Voor links en rechts moet dat dan in evenwicht zijn.

2. En verder is er ook iets met eigengewicht: die 30 cm links heeft een deel van die 40 kg, en die 120 cm rechts heeft een deel van de 40 kg. Elk werken die op het zwaartepunt, wat in het geval van deze paal halfweg het segment is.

Dus uit die vorige 2 dingen komt ge langs uwe rechtse kant een gewicht x 30 cm te kort om in evenwicht te zijn met uw gewicht van uw paal die al bestaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures