Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Ik weet niet of dit hier juist staat ....

Situatieschets:

Een diabeet krijgt voeding. In dit geval een (dik, nog enigszins vloeibaar) puddinkje.

Hem wordt verteld dat dit suikervrij is. De verpakking vermeldt niets waaruit je dit kan afleiden. Door omstandigheden betwijfelt hij dit "suikervrij" zijn.

Met welk "huis en tuin" middel kan hij dit zelf testen (of dit inderdaad suikervrije , in hoofde van zijn diabeet zijn, voeding is, en hier dus uitsluitend kunstzoetstoffen gebruikt werden).

Kan hij dit meten met zo'n toestelletje waarmee hij bloedsuiker meet? Welke getallen (ruwweg) kan hij dan verwachten? Mogelijk klopt de viscositeit van zo'n voeding ook niet om een dergelijk toestelletje te gebruiken (dat zuigt bloed op via zo'n stripje uit een druppel)

Zijn er andere eenvoudige "huis en tuin" middelen?

Het gaat hier niet om exacte metingen maar om de uitspraak in hoofde van diabetes: "dit is inderdaad suikervrije voeding of niet".
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Gewoon voor degenen die zo'n bloedsuikermeter niet kennen:

http://images.google.com/images?sourceid=g...024&bih=556
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Het gaat hier niet om exacte metingen maar om de uitspraak in hoofde van diabetes: "dit is inderdaad suikervrije voeding of niet".
Ik hoop dat deze vraag niet afschrikt. Het gaat hier niet om details of ernstige risico's.

Je kan de zin ook zo lezen:

Het gaat hier niet om exacte metingen maar om de uitspraak in hoofde van diabetes: "dit is inderdaad suikervrije voeding of niet".

Uit Fabels en Misverstanden:

http://www.diabetesfonds.nl/artikel/fabels-en-misverstanden
Mensen met diabetes mogen geen suiker

Het is een fabeltje dat mensen met diabetes geen suiker mogen. Het lichaam maakt ook bloedsuiker van ander eten. Dus daarvoor maakt het niet uit. Want ook een beker melk, een boterham met kaas of een aardappel worden deels omgezet in suiker. Het is daarom niet nodig om suikervrije producten te kopen. Iemand met diabetes mag wel suiker, maar liefst wel met mate. De persoon kan dan zelf uitmaken waar hij de suiker uit haalt. Wilt u meer weten over gezond eten met diabetes? Vraag de gratis informatiebrochure aan!
Dus gestileerd: Hoe kan je checken dat er in voeding hoofdzakelijk suiker zit of alternatieve zoetstoffen?

 
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Ik heb nu zelf iets gevonden, maar heb hier nog evengoed help bij nodig om te zien hoe dit praktisch te vertalen (als het realistisch en eenvoudig zou zijn)

Dit is een samenvatting van een nog lopende doctoraatsverdediging:

http://www.kuleuven.be/doctoraatsverdedigi...02/3E020337.htm
Net als mensen zijn gistcellen heterotrofe organismen. Dit betekent dat ze afhankelijk zijn van andere levensvormen om in hun voedingsbehoeften te voorzien. Suikers, de belangrijkste belangrijkste koolstof- en energiebronnen voor alle cellen, worden voornamelijk geproduceerd in planten door fotosynthese. Zowel menselijke cellen als gistcellen zijn uitgerust met signalleringsmechanismen die suikers detecteren. Vaak worden suikers gedetecteerd door receptormoleculen op het celoppervlak. Zulke receptoren komen bijvoorbeeld voor op bepaalde cellen in onze tong, waardoor we sucrose (of gewone tafelsuiker) kunnen proeven als zoet. Dit is niet onbelangrijk, gezien we op die manier energie-rijk voedsel van de rest kunnen onderscheiden.

We hebben een suiker-detecterende receptor geïdentificeerd en onderzocht in bakkersgist of Saccharomyces cerevisiae. We hebben aangetoond dat deze receptor, Gpr1 genaamd, suikers detecteert door directe binding. De affiniteit van Gpr1 voor suikers is zeer laag, waardoor de cellen alleen hoge suikerconcentraties kunnen detecteren. Gpr1 is structureel en functioneel verwant met een grote superfamilie van receptoren, die ook menselijke hormoonreceptoren en verschillende medicijn-doelwitten bevat. Gpr1 detecteert maar twee suikers: glucose en sucrose. Dit is geen toeval, gezien glucose de favoriete suiker van de gistcel is en sucrose de meest voorkomende suiker is in planten. Daarom denken we dat Gpr1 een belangrijke rol vervult in de groei van gistcellen op afgestorven plantenmateriaal in de natuur.
Ergens zit in gist een suiker-detecterende receptor, genaamd Gpr1 (= Chinees voor mij) vergelijkbaar met de manier waarop menselijke cellen suiker detecteren.

Ik heb verder op Google gezocht: http://www.google.com/search?q=receptor%20...-8&oe=utf-8 maar vind hier niets dat voor mij begrijpbaar is. Dit wil niet zeggen dat betrokken artikels onduidelijk zouden zijn, alleen dat zij materie behandelen die voor mij Alien is.

Kunnen de krakken hier op basis van deze gegevens vertellen of ik via gist mijn doel kan bereiken? En eventueel hoe dit dan uit te testen op zijn functionaliteit?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

]Het detecteren van suiker aan de hand van een gen uit een ander organisme is geen 'huis tuin en keuken' methode, maar zal in theorie vast wel mogelijk zijn.

Wil je puur en alleen weten of er simpele suiker in je voeding aanwezig zijn zonder te letten op wat voor suiker dit precies is en hoeveel dit exact is dan is benedicts reagens waarschijnlijk het beste wat je kan doen met een vrij duidelijk resultaat.

Het is een super simpel experiment waarbij je een klein beetje van je voedings sample neemt, dit mengt in wat water en vervolgens een aantal druppels benedicts reagens toevoegen. Afhankelijk van de kleur kan je een indicatie krijgen of er reducerende suikers aanwezig zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Ahaaah,

Zoiets simpel zocht ik eigenlijk (zonder juist te weten wat ik nu eigenlijk nodig had)

Nu zegt het mij niet veel al die soorten suikers.

Met suiker bedoel ik gewoon de toegevoegde suiker in normale voeding en keukengebruik die een diabeet niet of beperkt mag gebruiken. Praten we dan over hetzelfde?

Het gaat ook niet om exacte metingen, maar gewoon zoet smakende voeding te kunnen selecteren als suikervrij (dus met alternatieve zoetstoffen) of gezoet met gewone best te mijden of beperken suiker.

Het heeft in deze zin ook geen belang omdat je gewoon dingen mijdt die je als diabeet niet echt vertrouwd.

Toch is het goed enige check te hebben bij onzekerheid.

Waar is een dergelijk product verkrijgbaar? Bij een apotheek of ...? De naam benedicts reagens is mij volkomen vreemd.

In elk geval bedankt voor je antwoord.
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Benedict's en soortgelijke reagentia werken alleen op reducerende suikers.

Gewone (tafel)suiker (sucrose, sacharose) is echter geen reducerende suiker en wordt dus niet aangetoond.

Daarentegen vrees ik dat er allerlei andere stoffen in voedsel aanwezig kunnen zijn die dusdanig reducerend zijn dat ze ook een positieve reactie kunnen geven. En anders geven ze zoveel gekleurde rommel in je glaasje dat je nog niet ziet of er een positieve response van het reagens heeft plaatsgevonden.

Die reagentia maak je zelf uit de ingrediënten die je apart kunt kopen op internet.

Het lijkt me dat als er een betrouwbare test is op suikers in voedsel, de Diabetesvereniging je dat kan vertellen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Wouter, Fred,

Ik heb echt niet beseft dat ik zo'n lastige vraag stelde. Dit is gewoon mijn gebrek aan kennis/achtergrond ter zake.

Fred, ik ga de vraag zeker stellen aan de diabetesorganisatie, maar heb niet al te veel verwachtingen meer.

Jullie zijn beiden echt bedankt. Juiste antwoorden, negatief of positief zijn beiden even informatief.

Als leek klinkt het vreemd. Een diabeet staat voor een voeding en heeft geen (relatief) simpele manier om te weten of dit suikerhoudend, of voor hem onschadelijk zoetstofhoudend is.

En het gaat hier dus specifiek om voeding in omstandigheden waar geen enkele vermelding deze selectie ondersteunt.

Voor mij zit hier, zoals je wel vermoed, wel een verhaal achter, een verhaal van vertrouwen. Deze vraag kwam niet plots uit de lucht vallen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe de aanwezgigheid van suiker detecteren in voeding?

Een andere manier is een enzymatische detectie kit. Voor glucose en andere suikers zijn deze kits verkrijgbaar, deze zijn echter aanzienlijk duurder dan benedicts en zijn aan een relatief eenvoudig maar voor een leek onwerkbaar protocol gebonden.

Sucrose (combinatie van fructose en glucose) is met benedicts aan te tonen door zoutzuur toe te voegen en vervolgens te verwarmen. Dit breekt de sucrose op waardoor je alsnog benedicts reagens kan gebruiken. Dit maakt het er echter allemaal niet makkelijker op en is voor de leek dan ook niet meer (veilig) uitvoerbaar.

Let ook op, diabetici zullen waarschijnlijk wel gewoon melk drinken. Dit terwijl lactose een positieve test geeft wanneer je benedicts reagens toevoegt (komt door de lactose).
"Meep meep meep." Beaker

Reageer