Fenol omzetten in monobromofenol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 248

Fenol omzetten in monobromofenol

Ik ben bezig met een vraagstuk maar ik zit op een bepaald moment vast...

Het gaat als volgt: Je hebt industriele bromeringsprocessen, waarbij KBr omgezet wordt in Br2gas.

De vraag luidt nu, hoe lang het zal duren om 500kg fenol(C6H5OH) om te zetten naar monobromofenol gebruik makend van een stroom van 20000A?

Ik had gedacht om eerst een elektrolyse door te voeren van KBr in fenol, zodat je:

2KBr -> Br2 + 2K+

krijgt, en daardoor zitten je Br2-moleculen ook direct bij je fenol

Dan weet ik echter niet wat ik verder moet doen...

Iemand die hulp kan bieden?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Je zult toch het een en ander moeten weten over de totaalreactie. Wat komt er nog meer bij vrij?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Dat is niet gegeven...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Belangrijk om in te zien is dat de oxidatietoestand van het C-atoom waar de substitutie plaatsvindt verandert.

In fenol zit daar immers een H-atoom aan vast (+1), in broomfenol een Br-atoom (-1)

Er worden dus per molecuul dat wordt omgezet 2 elektronen afgestaan. Dat wil zeggen, door het fenol-molecuul. Maar het is wel van belang om te weten of het H-atoom vrijkomt als H2 of als H+.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Ook dit staat niet gegeven... Ik zit al anderhalf uur te zoeken in mijn cursus maar ik slaag er totaal niet in om iets nuttig te vinden.

Dit is de volledige opgave:

Elektrolyse van gesmolten KBr levert Br2 gas dat kan gebruikt worden in industriële

bromeringsprocessen. Hoe lang zal het duren om een partij van 500 kg fenol (C6H5OH) om te

zetten tot monobromofenol, gebruik makend van een stroom van 20000 A?

Dit is alles wat gegeven is....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Ah ok, dat verandert het verhaal.

Je kunt de elektrolyse los zien van de bromering.

De elektrolysereactie is

2 KBr --> 2 K + Br2

Daarbij verandert de oxidatietoestand van Br van -1 naar 0

Vervolgens kun je eenvoudig afleiden in welke stoechiometrie Br2 en fenol reageren, zonder te weten wat er verder bij vrijkomt.

Je kunt dan bepalen hoeveel mol elektronen er worden overgedragen bij de elektrolyse van 1 mol KBr, en ook hoeveel mol monobroomfenol er met het gevormde Br2 gevormd kan worden.

Dan ben je er in feite al bijna.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Sorry, maar ik zie het echt niet :s

Iemand anders zei mij om dit op te lossen via de wet van faraday...

Lukt dit ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Sterker nog, dat is de essentie. Maar om die wet toe te passen zul je wel moeten weten hoeveel mol elektronen er per mol reactieproduct worden overgedragen. En dat kan alleen als je de halfreacties van de betrokken elektrolysereactie kent, dan wel c.q. wanneer je weet hoe de oxidatietoestanden veranderen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 248

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Aangezien het om de elektrolysewet van faraday gaat, en jij hierboven gezegd hebt dat er 1e uitgewisseld wordt tijdens de elektrolyse, zal het aantal elektronen dus 1 zijn?

Berichten: 248

Re: Fenol omzetten in monobromofenol

Dan heb ik als oplossing:
\(\frac {M*Z*F}{M*I}=t\)
\(\frac {500kg*1*96485.3}{160g/mol*20000A}=t=15.06\)
Klopt dit?

Reageer