Krachten op damwand voor pws

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Krachten op damwand voor pws

Hallo,

Voor mijn PWS heb ik het onderwerp stuwdammen gekozen, nou is de bedoeling dat ik van een verzonnen dam alle krachten moet uitwerken die op de dam werken. Maar nu vind ik op internet allerlei verschillende manieren om dit te doen en ik weet niet welke juist is.

p = rho*g*h

Deze heb ik nu gebruikt, rho = 1000 kg/m^3 g = 9,81 m/s^2 en h = 15 meter

Als je dit uitrekent krijg je ongeveer 1,5*10^5 Pa uit.

Maar na even verder zoeken vind ik op internet compleet andere formules voor het uitrekenen van de druk op een dam (http://web.iitd.ac.in/~chahar/Courses/C ... Forces.pdf)

Hier gebruiken ze P,h = 0,5gamma,w*h^2 met gamma,w = rho*g = 9,81*1000 = 9810 N/m^3

dan krijg je dus P,h = 4920*15^2 =~ 1,1*10^6 Pa

Dat is nogal een verschil, en ik vraag me af welke formule nou de juiste is?

Bij voorbaat dank (:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Krachten op damwand voor pws

p = rho*g*h

Deze heb ik nu gebruikt, rho = 1000 kg/m^3 g = 9,81 m/s^2 en h = 15 meter

Als je dit uitrekent krijg je ongeveer 1,5*10^5 Pa uit.
Wat jij uitrekent is de druk aan de onderkant van de dam op 15 m diepte, maar de dam wordt over de hele hoogte belast en op minder diepe punten is de druk lager. Om de totale kracht op de dam te berekenen moet je dus integreren.
Hier gebruiken ze P,h = 0,5gamma,w*h^2 met gamma,w = rho*g = 9,81*1000 = 9810 N/m^3

dan krijg je dus P,h = 4920*15^2 =~ 1,1*10^6 Pa
Wat zij berekenen is niet de druk (ofschoon ze het wel zo noemen) maar de kracht per meter damlengte. Dus niet een druk van 1,1*10^6 Pa maar een kracht van 1,1*10^6 N/m. Altijd goed naar de dimensies kijken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Krachten op damwand voor pws

Dus als ik dit begrijp, stel ik wil de totale F op de dam uitrekenen, het water voor de dam is 15 meter hoog en de dam is stel 50 meter breed. Kan ik dan P,h = 0,5gamma,w*h^2 gebruiken, dan krijgt ik dus 1,1*10^6 N/m uit.

Als ik dan de kracht op de totale dam wil hebben, kan ik dan gewoon F = P*l = 1,1*10^6*50 gebruiken?

Berichten: 4

Re: Krachten op damwand voor pws

Mijn laatste vraagje is eigenlijk, wat is P dan eigenlijk? Kan druk ook in N/m zijn (ipv Pa of N/m^2) want ik weet dat druk normaal p is en niet P.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Krachten op damwand voor pws

Als ik dan de kracht op de totale dam wil hebben, kan ik dan gewoon F = P*l = 1,1*10^6*50 gebruiken?
Ja, maar schrijf dan duidelijk: F = PH * L = 1,1*10^6 N/m * 50 m = .............. N, dus altijd de eenheden vermelden.
wat is P dan eigenlijk? Kan druk ook in N/m zijn (ipv Pa of N/m^2)
Druk kan niet N/m zijn. Maar die website gebruikt PH voor F/L wat zeer slordig is omdat het geen druk maar kracht (per lengte) is.

Maar dat is internet: niet alles wat men daar vindt is even fraai of bruikbaar of juist.

Dus voor je pws gewoon zelf de formule voor F/L of F afleiden door te integreren en dan heb je die website helemaal niet nodig.
... want ik weet dat druk normaal p is en niet P
In engelse/amerikaanse literatuur wordt vaak P in plaats van p gebruikt voor druk. Men is daar niet zo puriteins als in nederland.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Krachten op damwand voor pws

Bedankt, ik denk dat ik het wel snap nu. Ik gebruik gewoon de formule F = p*l, als ik hier een eenhedenbeschouwing op uitvoer lijkt dit te kloppen [F] = [p]*[l] = N*m^-1 * m = N en [F] = N dus deze formule klopt dan toch? Integreren heb ik alleen bij wiskunde gehad en nooit bij natuurkunde vandaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Krachten op damwand voor pws

Ik gebruik gewoon de formule F = p*l
Nee, je hebt me niet goed begrepen, je moet zo niet p gebruiken want in deze formule is het geen druk.

Als je verwijst naar die website moet je schrijven: F = PH * l en erbij vermelden dat die PH op die website geen druk is maar F/l betekent: kracht per meter damlengte. (die subscript H betekent waarschijnlijk Hydraulic en verwijst dus niet naar hoogte h)
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 164

Re: Krachten op damwand voor pws

Probeer anders is de druk the beschrijven op een heel klein stukje van de dam en kijk dan eens of je kan integreren ;) .

Reageer