Springen naar inhoud

Hoe lost co2 op in zeewater?

• Log in om te kunnen reageren

Sardientje

Sardientje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 11:31

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en kan er niet achter komen of deze vraag al een keer gesteld is. Toch hoop ik dat jullie mij willen helpen.

De vraag is:
Hoe lost CO2 op in zeewater? En dan is het HOE het belangrijkste. Liefst met reactievergelijking, moleculen/atomen overdracht in afbeelding enz.

En daarnaast de vraag wat is het verschil met oplosbaarheid van O2 in zeewater. Waarom is het voor CO2 veel makkelijker om op te lossen dan voor O2?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Groetjes
Sardientje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 oktober 2011 - 18:24

Wat denk je zelf?

Zoek eens uit wat de pH van zeewater is.
Hydrogen economy is a Hype.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 14:34

Oplossen is geen reactie, er is dus ook geen reactievergelijking te geven.
"Meep meep meep." Beaker

Sardientje

Sardientje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 20:31

De pH van zeewater is licht basisch. Rond de 8. Tenminste dat is wat ik nu heb gevonden.

Maar inderdaad als het mengt is er inderdaad geen reactievergelijking mogelijk maar waarom krijg je dan bij het oplossen van zuurstof deze vergelijking:
O2 + 2 H2O + 4 e- -> 4 OH-

Misschien vertaal ik de vraag verkeerd. Dit is de gestelde vraag letterlijk:
Hoe is CO2 opgelost in het zeewater en wat is hier het effect van op de pH van het water?

Dat zou dus betekenen dat de CO2 niet is opgelost en dat de pH basischer wordt?

Dank voor het meedenken trouwens. Ben hier niet al te goed in.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 20:57

@WM, svp verwar niet mengen met oplossen. Simpel voorbeeld is dat water en vast keukenzout niet geleiden, maar de oplossing wel. Dus hoezo geen reactie, je kunt die vergelijking zelfs netjes uitschrijven.

@Sardientje, kijk eens bij bicarbonaat-ion(Wiki).

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 21:21

@WM, svp verwar niet mengen met oplossen. Simpel voorbeeld is dat water en vast keukenzout niet geleiden, maar de oplossing wel. Dus hoezo geen reactie, je kunt die vergelijking zelfs netjes uitschrijven.

Een reactievergelijking is een vergelijking waarin reagerende deeltjes worden weergegeven. Bij het oplossen van een zout reageren geen deeltjes met elkaar. Bijgevolg is het statement van Wouter_Masselink correct.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 07:52

Hier kun je oeverloos over discussiėren, waarbij ik me overigens discussieel (waarschijnlijk geen NL) aan de zijde van thionyl plaats.

Maar om TS te helpen en back on topic te gaan:

Bij het oplossen van zuurstofgas in water treedt de door jou gegeven reactie niet op. Want waar moeten die vrijgekomen electronen naar toe?
Bij dat oplossen gaan zuurstofmoleculen “in hun geheel tussen watermoleculen zitten“. Net als suikermoleculen bij het oplossen van suiker in water.
Er verandert bij het oplossen van zuurstof dus niets aan de pH van water.

Bij het oplossen van CO2 gebeurt iets anders. Zie de nuttige suggestie van thionyl m.b.t. bicarbonaat.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 08:06

Keukenzout is zoals de naam al zegt een (mengsel van) zout en zal in zijn respectievelijke ionen uiteen vallen, als je in dat specifieke geval wil spreken over een reactie, prima (zelf zou ik dat niet doen). Het gaat hier echter om CO2, dit zal niet uiteenvallen in ionen en er is bij het oplossen hiervan in water dan ook met geen enkele mogelijkheid over een reactie te spreken.
"Meep meep meep." Beaker

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 09:22

Het gaat hier echter om CO2, dit zal niet uiteenvallen in ionen en er is bij het oplossen hiervan in water dan ook met geen enkele mogelijkheid over een reactie te spreken.

Toch wel; CO2 lost reactief op. Bij het oplossen treedt een chemische reactie op, hoewel oplossen zelf op zich geen chemische reactie is. De verwijzing naar het bicarbonaat-ion door Thionyl is terecht.

De pH van zeewater is licht basisch. Rond de 8. Tenminste dat is wat ik nu heb gevonden.

Dat klopt. Nu is de vraag: Kan CO2 optreden als een zuur? Staat het in je tabel met zuren en basen?

Maar inderdaad als het mengt is er inderdaad geen reactievergelijking mogelijk maar waarom krijg je dan bij het oplossen van zuurstof deze vergelijking:
O2 + 2 H2O + 4 e- -> 4 OH-

Dat krijg je niet. Wat hier staat is een redox-halfreactie. Het laat zien hoe opgelost zuurstof kan reageren met een reductor. Als er geen reductor aanwezig is, reageert het zuurstof ook niet - maar het zit wel opgelost.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 09:31

CO2 valt bij het oplossen niet uiteen in ionen. Ik vraag me af wat hier de kip is en wat het ei. Lost CO2 op om vervolgens als base een proton op te nemen of neemt het aan het wateroppervlak een proton op om daarna noodgedwongen in de waterfase op te gaan? Of misschien een mengeling van beide processen?

Maar met alle respect voor mijn “collega“ van dit hele mooie Forum: TS heeft niets aan deze discussie...

Haar gaat het erom wat het verschil is tussen het oplossen van zuurstof en kooldioxide in water. Het antwoord moet zijn dat zuurstof oplost zonder verdere reactie en pH-verandering en dat er bij/na/tijdens het oplossen van kooldioxide een reactie met watermoleculen optreedt, met gevolgen voor de pH van het zeewater.
TS mag wat mij betreft zelf nog uitzoeken wat er met de pH gebeurt en wat die reactie tussen kooldioxide en water is.

Edit: deze post is een reactie op de post van Wouter. Ik was later dan Marko.

Veranderd door Marjanne, 07 oktober 2011 - 09:32

Sardientje

Sardientje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 19:27

Dank voor al jullie reacties! Ik ben blij dat jullie me willen helpen. Ik begrijp niet alles maar het noodzakelijke oor een antwoord op de vraag gelukkig wel.

Maar dan heb ik nu een aansluitende vraag: hoe kom ik erachter wat het bereik is van de pH van zeewater? Waar is dat van afhankelijk? sowieso temperatuur. (tenminste dat neem ik aan) maar wat bepaald of de pH 2 of maar 4 kan worden?

Alvast bedankt.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 19:44

Ik begrijp niet alles maar het noodzakelijke oor een antwoord op de vraag gelukkig wel.

Voor de duidelijkheid: Als CO2 oplost in water wordt het een zuur en is in water aanwezig als de som van CO2(aq) , H2CO3 , HCO3- en CO32-. Omdat het een zuurvormend oxide is lost meer CO2 op naarmate het water basischer is, en dus lost meer op in zeewater met pH = 8 dan in zuiver water met pH ~ 7. Voor zuurstof maakt de pH geen verschil in oplosbaarheid

Maar dan heb ik nu een aansluitende vraag: hoe kom ik erachter wat het bereik is van de pH van zeewater?

Geen idee wat je bedoelt.

Waar is dat van afhankelijk? sowieso temperatuur. (tenminste dat neem ik aan) maar wat bepaald of de pH 2 of maar 4 kan worden?

De pH kan alleen zo laag worden als er een zuur toegevoegd wordt. De CO2 uit de atmosfeer alleen is daar niet toe in staat.

Sardientje

Sardientje

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 08:34

kijk dat snap ik nu wel! Dank ;)

Ik bedoel met die andere vraag. wat is het bereik van de pH in zeewater. bijvoorbeeld tussen de 6 en 8 of tussen de 4 en 10 hoever gaat die pH? En dan dus in de oceanen. Niet in een lab waar de mens wat uitprobeert.

Dank

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 16:04

Als je bedoelt wat de spreiding in pH over de oceanen is: die is niet zo groot, ongeveer van 7,9 tot 8,2
Alleen daar waar veel zoet rivierwater in zee stroomt is de pH lager dan 7,9

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures