Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Geachte,

Mijn leerlingen vroegen me hoe het komt als men handenstand doet, dat ze dan tijdelijk iets minder wegen dan ervoor.

Voor mij is het een raadsel, maar als dit iets kan te maken hebben met mijn lesonderwerpen wil ik daar wel extra aandacht aan spenderen.

We hebben het alvast al eens uitgetest en het klopt inderdaad.

Hopelijk kan iemand me helpen

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Bij de handstand leunt men meestal met de voeten tegen een muur.

De reactiekracht vd muur is de normaal- of veerkracht (horizontaal) + wrijvingskracht (verticaal).

Langs de muur is er een beetje wrijving die het gewicht, de kracht op het steunvlak, doet afnemen.

Maakt men een handstand zonder tegen de muur te steunen, dan kan het gewicht niet veranderd zijn.

Als je afzet bij het opspringen, is het gewicht, de kracht op het steunvlak, entjes groter.

Zodra men los van de grond is, is men gewichtloos!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Wanneer je normaal op een weegschaal staat ( dus met je voeten naar beneden) en daarna steun zoekt bij een deurklink, muur etc. dan merk je ook op dat het gewicht lager uitvalt dan wanneer je enkel op de weegschaal zal staan zonder ergens steun te zoeken. Het is dus niet alleen het geval bij het maken van een handstand.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Als je afzet bij het opspringen, is het gewicht, de kracht op het steunvlak, entjes groter.
Dit moet zijn: ... eventjes groter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Verplaatst van Theorieontwikkeling naar Natuurkunde.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 264

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Het bloed stroomt naar je hoofd en hoopt zich daar in zekere zin op (in massaintensiteit laten we maar zeggen). Als je dan weer rechtop gaat staan, stroomt het bloed naar je voeten.. Dat levert een impuls naar beneden op die door de rest van je massa wordt gecompenseerd naar boven (behoud van impuls) - het gewichtsverlies.

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

We hebben het alvast al eens uitgetest en het klopt inderdaad.


Hoe precies?

Berichten: 264

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Hoe precies?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Kun je misschien ook iets zeggen over de tijd dat je minder weegt en hoeveel dat dan is? En hoe dat gewicht toeneemt tov de tijd, als je een "analoge" weegschaal hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Het bloed stroomt naar je hoofd en hoopt zich daar in zekere zin op (in massaintensiteit laten we maar zeggen). Als je dan weer rechtop gaat staan, stroomt het bloed naar je voeten.. Dat levert een impuls naar beneden op die door de rest van je massa wordt gecompenseerd naar boven (behoud van impuls) - het gewichtsverlies.


Is dat de verklaring voor het aangehaalde experiment? Neutra's verklaring lijkt me eerder de oorzaak: je muur vangt ook een verticale component een deeltje op.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 264

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Is dat de verklaring voor het aangehaalde experiment? Neutra's verklaring lijkt me eerder de oorzaak: je muur vangt ook een verticale component een deeltje op.
Ah ik begreep de vraag niet (Y). Ik dacht dat de vraag was; staan - wegen, op handen staan, staan - wegen --> weegt minder dan voor het staan.

Neutras verklaring lijkt me dan aannemelijk.

Berichten: 8

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Kun je misschien ook iets zeggen over de tijd dat je minder weegt en hoeveel dat dan is? En hoe dat gewicht toeneemt tov de tijd, als je een "analoge" weegschaal hebt?
Nog eens terug.

Eerst starten we met het wegen van de persoon. Die weegt bijvoorbeeld 80,6 kg.

Dan doet ze handstand. Is dit nu tegen de muur of niet, dat speelde geen rol op het gewichtsverlies.

Na ongeveer een halve minuut handstand uit te voeren, stond ze opnieuw op de weegschaal. De eerste keer verloor ze tijdelijk 1 kg, de tweede keer 300 g.

Dat verlies duurt maar een paar minuten.

Haar trainer van de judo gaf dit haar mee om zo toch nog in een lagere klasse te zitten. Soms speelt daar elke gram een rol. Maar de trainer zelf kon hier ook geen uitleg over geven hoe dat kwam.

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Nog even om precies te weten waar we het over hebben, het tijdelijke gewichtsverlies wordt dus niet gemeten door de persoon in handstand op de weegschaal te zetten, maar door vooraf aan een normale rechtopstaande weging enige tijd een handstand uit te voeren?

Berichten: 411

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Dan lijkt me de verklaring van Axioma91 wel plausibel..

Berichten: 264

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Dan lijkt me de verklaring van Axioma91 wel plausibel..
Hmm 300gram/1kg voor een paar minuten is wel heel erg veel ;) .

Re: Kortstondig gewichtsverlies na handenstand

Hmm 300gram/1kg voor een paar minuten is wel heel erg veel ;) .
Waarom maken we geen schatting van de benodigde massaverplaatsing om een dergelijk gewichtsverlies te verklaren?

Verder is het ook nog maar de vraag of het effect ook echt optreedt, wie gaat er op zijn hoofd staan?

Reageer