Springen naar inhoud

Dimensioneren aandrijving plasmasnijtafel

• Log in om te kunnen reageren

Durnez

Durnez

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2011 - 12:52

Hallo,

Ik loop een beetje vast op het zo correct mogelijk dimensioneren van motor en reductor van een plasmasnijmachine.
Eventjes overlopen wat ik momenteel gevonden en berekent heb.

Voor de motoren worden hybride stappenmotoren zonder encoder uit het B&R gamma gekozen.
Dergelijke motoren hebben allemaal een stap van 1,8° (link naar de beschikbare motoren).

De reductor zal bij Atlanta gmbh gekozen worden.
Er wordt voor een wormwielreductie geopteerd omdat deze zelfremmend is.
De reductor wordt liefst zo hoog mogelijk gekozen omdat het nadelig effect van een stappenmotor zo (deels) gecompenseerd wordt.
Voor het bewegen in x-richting wordt een tandriem gebruikt. De diameter van de poulie is 38,2 mm en bevat 18 tanden (link naar datasheet - pagina 9 - 65 91 218).

Verdere beschikbare gegevens :

massa plasmamodule + toorts : 40 kg + 10 kg = 50 kg
massa brug (y-richting) : 150 kg
massa totaal te verplaatsen wanneer de machine beweegt : 279 kg
max versnelling : 1 m/s˛
max snelheid tijdens het snijden : 0,33 m/s
snelheid tijdens de ijlgang : 15 m/min
µ : 0,1 (staal op staal, gesmeerd)
de positienauwkeurigheid is 0,1 mm

Voor de berekening en formules heb ik mij gebaseerd op een franse catalogus van Berger Lahr (paragraaf 1.2) : http://www.scribd.co...election-PaP1-1
Het is de eerste keer dat ik iets dergelijks moet berekenen, ik weet al dat er geen standaard methode is om dergelijke dimensionering te doorrekenen maar waar wel of niet rekening mee moet gehouden worden is een ander paar mouwen..
Echt overzichtelijk te werk gaan is dus een tweede probleem hierbij..

Bon, wat ik tot nu toe gedaan heb :

equivalente inertie, gereduceerd naar motoras (zowiezo het geval nu want nog geen reductie aanwezig)
Jeq = m . r˛ = 279 . (38,2 / 2000)˛ = 0,102 kgm˛
Het tandwiel heeft een verwaarloosbare inertie, zal nooit invloed hebben op het totaal
inertie motor is uiteraard nog niet gekend dus kan nog niet in rekening gebracht worden

Dus totale inertie : 0,102 kgm˛

Frequentie stappen
f = (v . Z . i) / (2 . pi . r) = (0,33 . (360/1,8) . 1) / (2 . pi . (38,2 / 2000)) = 9,60 stappen/sec tijdens het snijden
f = (v . Z . i) / (2 . pi . r) = ((15/60) . (360/1,8) . 1) / (2 . pi . (38,2 / 2000)) = 69,8 stappen/sec tijdens de ijlgang

Benodigde versnellingskoppels en wrijvingskoppel

Mb = Jtot . (f / tb) . ((2 . pi . α) / 360° . 10˛) = 0,102 . (69,8 / 0,25) . ((2 . pi . 1,8) / 360° . 100) = 0,51 Nm (gezien de ijlsnelheid hier de grootste is reken ik daarmee verder, geen idee of dit zo moet of niet..)
tb = v / amax = (15 / 60) / 1 = 0,25 s

Ml = m . g . µ . r = 279 . 10 . 0,1 . (38,2/2000) = 5,33 Nm

Mtot = Mb + Ml = 5,84 nM

Hier heb ik al enkele bedenkingen bij. Allereerst is de berekening nu gebaseerd op paragraaf 1.2 van dat pdf document op scribd aangezien dit het meest deze situatie benadert denk ik. Klopt het dat het wrijvingskoppel behoorlijk veel groter is dan het versnellingskoppel ? En hoe moet het nu verder voor het correct kiezen van de motor samen met de reductor ? Waar moet rekening mee gehouden worden en waarmee niet..

Bedankt !

Veranderd door Durnez, 06 oktober 2011 - 13:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Durnez

Durnez

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 08:55

Ondertussen nog nieuwe berekeningen beschikbaar :

Ik heb via onderstaande procedure de overbrengingsverhouding van de reductor bepaald.
Nog even herinneren aan het feit dat een wormwielreductie gebruikt wordt hier.

Het gamma aan B&R motoren (hybride stappenmotoren zonder encoder) leveren een uitgaande toerental van 1500 rpm.
De ijlgang van de machine is de grootste snelheid in het proces, zijnde 15 meter per minuut.
Of dit is dus 0,25 m/s.
Via de formule v = ω . r (met r : straal tandwiel poulie : 38,2 mm / 2 = 19,1 mm) kan ω berekent worden.
Dit levert : ω = 0,25 / (19,1 * 0,001) = 13,09 rad/s
Tenslotte deze hoeksnelheid nog omrekenen naar een toerental via ω = 2 . π . n / 60
Dit levert voor n = (13,09 . 60) / (2 . π) = 125 rpm

i = 1500 / 125 = 12

Klopt deze redenering ?
Men heeft mij ook verteld dat een motor en reductor samen gekozen worden, dus nu ook de gegevens van de reductor bekend zijn, hoop ik om snel meer informatie te vernemen over het kiezen van de juiste motor, samen met de gekende gegevens van de reductor.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures