Kachelthermostaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Kachelthermostaat

Hee,

ik moet voor natuurkunde, verschillende schakelingen kunnen bouwen met het systeembord. Maar ik kom er helemaal niet uit, ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

1. Het verwarmingssysteem

Een kachel thuis moet aan gaan als het te koud is en uit gaan als het warm genoeg is.

Eisen aan systeem:

- als de temperatuur onder de 15oC komt moet na 6 sec. de kachel aangaan.

- als de temperatuur minder dan 6 sec. onder de 15oC komt, gaat de kachel niet aan.

- als de temperatuur boven de 25 oC komt moet de kachel direct uitgaan.

Hulpmiddelen en hints:

- ipv temperatuursensor gebruik variable spanning.

- 15oC = 2V van de variable spanning

- 25oC = 4 V van de variable spanning

- neem voor de kachel een LED.

Dit lukt mij echt helemaal niet, heb een flink aantal oefenopgave gemaakt, maar kom er nog niet uit. Ik kan alleen het lampje onder de 2V aan laten gaan door de convertor.

Ik heb nog meer opdrachten, maar deze is de eerste en misschien als ik deze snap, snap ik de rest ook.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

Kunst van dit soort dingen is: zorg dat je stap voor stap aan eis na eis gaat voldoen.

je kunt een schakeling bouwen waarbij een lampje (de kachel) gaat branden als de ingangsspanning onder de 2 V daalt.

Breid nu diezelfde schakeling zó uit dat het lampje pas gaat branden 6 s nadat je de ingangsspanning onder de "V liet dalen. Nog niet ingewilkkelder.

Bedenk dan de volgende stap.

Werk je met zo'n virtueel systeembord op de computer? Het zou fijn zijn als je bij doorgaan in dit topic screenshots van je tot dan toe gebouwde systeem kunt uploaden (graag in GIF of PNG opslaan, en bijgesneden niet groter dan nodig om het helder weer te geven)

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

Wat lastig, gisteren lukte het om het lampje onder de twee aan te krijgen, maar zelf dat lukt nu niet.

Ik heb wel een schakeling die tot 6 telt.

Bijgevoegd, maar ik had de vorige keer gewoon via comperator, die ingesteld op 2V en als ik dan onder de 2V ging dan brandde het lampje nu is het omgedraaid, als ik erboven kom dan brand het lampje.
Bijlagen
systaambord_1.PNG
systaambord_1.PNG (21.78 KiB) 830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

Bijgevoegd, maar ik had de vorige keer gewoon via comperator, die ingesteld op 2V en als ik dan onder de 2V ging dan brandde het lampje nu is het omgedraaid, als ik erboven kom dan brand het lampje.
Daar zat vast nog meer bij.

Even terug naar af: Dit begint met die comparator: Zakt de spanning onder de 2 V dan geeft de comparator signaal laag (0) . Dat moet je dan met een invertor omdraaien, zo wordt eht signaal weer hoog, en dat kun je naar het lampje sturen: lampje brandt ;)

Bouw die eens.
systematic_1.png
systematic_1.png (2.91 KiB) 819 keer bekeken
Jammer dat je geen programma gebruikt waarmee je met de poorten in beeld kunt schuiven. Op dit soort vaste borden wordt het al heel gauw een onoverzichtelijk bord spaghetti van verbindingen. De schakeling hierboven is gemaakt met Systematic. Ik weet niet meer precies waar ik dat een of twee jaar geleden downloadde, misschien dat dat hier lukt?

http://nask.shessels.nl/na/programma/na-soft.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

Ik was er weer achtergekomen op school, ik heb systemetic ook. Zal die gaan gebruiken dan, eigenlijk heeft onze lerares die ook aangeraden, maar als het compleet is weet ik beter wat er wel niet gebruikt kan worden.

Heb nu var.spanning - comperator - invertor - lampje gedaan,
systeembord_1.GIF
systeembord_1.GIF (3 KiB) 830 keer bekeken


dat lukt me nog. Nu probeer ik hem na 6 sec. aan te laten gaan, maar dat is lastig, want ik weet wel hoe ik hem tot 6 moet laten tellen. Zie bijlage,
systeembord_2.GIF
systeembord_2.GIF (3.97 KiB) 832 keer bekeken
maar dit moet ik dan op éé'n of andere manier aansluiten op de andere schakeling, en ik zou niet weten hoe.

Verder heb ik wel bedacht voor het uitschakelen dan var.spanning - comperator - geheugencel en dan bij die andere tussen de invertor en het lampje ook die geheugencel moet. Dit heb ik getest en klopt ook, dus eigenlijk moet ik alleen nog regelen dat hij naar 6 sec. uitgaat. Maar ik heb geen flauw idee waar ik de pulsenteller neer moet zetten.
systeembord_3.GIF
systeembord_3.GIF (4.02 KiB) 830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

systeembord_4.GIF
systeembord_4.GIF (8.35 KiB) 834 keer bekeken
Dit is hem geworden, klopt hij?

Ik moet hierna nog 2 opdrachten maken, laat ik nog weten als het niet lukt.

Maar voor mijn gevoel klopt hij, iig alles wat ik test doet het.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

één klein foutje, hierboven staat je pulsgenerator op 3Hz, ofwel 6 tellen in 2 s, niet in 6 s.

groter foutje: als je het temperatuursignaal van bijv 1V naar 3V schuift blijft de teller gewoon op de toevallig dan bereikte stand staan. Zak je dan weer onder de 2V dan telt hij verder, waardoor de kachel dus niet meer 6 s wacht met aangaan, maar minder.

Voor mensen zonder vrijwel dagelijkse ervaring met systemborden (zoals de meesten van ons) is het niet altijd eenvoudig om de werking van een schakeling tot in detail te doorgronden. Als je nog eens vraagt of een schakeling van je OK is, upload dan je systematic-bestandje eens? Bespaart een ander een kwartier om je schakeling voor de zekerheid even na te bouwen (wat ook nog bouwfoutjes in kan houden)

Belangrijkste vraag: eerder lukte het je niet eens om überhaupt dat lampje brandend te krijgen. Hoe is het je nu gelukt om een (bijna) goede complete schakeling in elkaar te zetten? Welk proces heb je gevolgd in de opbouw zó dat dat tot succes leidde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

Oké, ik heb het aangepast. Heb een OF-poort ingevoegd en op 1Hz. Mijn broer hielp mee en opeens kreeg ik ook even de smaak te pakken, maar het lukt mij niet om het bestandje te uploaden (dit type bestand mag je niet uploaden) van het systeembord. Hoe werkt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

Oké, ik heb het aangepast. Heb een OF-poort ingevoegd en op 1Hz. Mijn broer hielp mee en opeens kreeg ik ook even de smaak te pakken,
Fijn dat je broer helpt, als hij je dan ook maar de systematiek van stap-voor-gelukte-stap opbouwen aanleert, want nogmaals, dat is het eieren eten bij systeemborden.

Ik zie niet hoe je die of-poort inbouwt (welke signalen gaan in, waar breng je het uit-signaal naar toe? screenshotje?)

Probleem is dat je het reset-signaal voor je teller uit een verkeerd punt van je schakeling haalt.
reset.png
reset.png (11.55 KiB) 821 keer bekeken
Er is een véél logischer plaats te bedenken
maar het lukt mij niet om het bestandje te uploaden (dit type bestand mag je niet uploaden) van het systeembord. Hoe werkt dat?
sorry, dat weigert de software van het forum inderdaad ;) . Heeft iets te maken met beveiliging. Op zich natuurlijk zinvol om te voorkomen dat we virusjes gaan verspreiden. Tja, niks aan te doen, dan maar roeien met de riemen die we hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

systeembord_5.GIF
systeembord_5.GIF (10.57 KiB) 821 keer bekeken
Dit heb ik ervan gemaakt. Weet niet of het dan wel klopt.
systeembord_6.GIF
systeembord_6.GIF (8.5 KiB) 822 keer bekeken
is het dan, want die OF-poort is eigenlijk nergens goed voor.

??

Alvast erg bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

is het dan, want die OF-poort is eigenlijk nergens goed voor.
of-poort is inderdaad nergens goed voor.

je haalt het resetsignaal in dat tweede geval al van een betere plaats. Echter, als je nu even test door van 2,5 naar 1,5 V te schuiven en na 5 seconden (dus binnen 6 seconden) weer terug naar 2,5V (dus niet boven de 4V) dan merk je dat je teller nog niet gereset wordt en op 5 blijft staan. De volgende keer dat je temperatuur weer onder de grenswaarde daalt springt binnen de seconde de kachel aan. Er is dus een nog betere plaats (maar je bent al warm, pun not intended)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

Ja, dat klopt, heb het even getest.

Ben opzoek naar een oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

systeembord_7.GIF
systeembord_7.GIF (9.62 KiB) 863 keer bekeken
Heb weer vernieuwing aangebracht, hoop dat het nu wel goed is.

Heb het wel weer getest en alle voorgaande problemen zijn opgelost, en zie zelf ook niet echt iets meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kachelthermostaat

helemaal in orde.

Je ziet, óók testen moet je systematisch aanpakken ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Kachelthermostaat

Ja, dat klopt, maar dat soort kleine foutjes zie je sneller over het hoofd, vooral als je nog niet echt lang met dit onderwerp bezig bent.

Heel erg bedankt! Ik moet nu nog 2 opdrachten maken (een stoplicht en nog iets) ben de opdracht alleen vergeten mee te nemen, ga proberen het heel systematisch aan te pakken. En als het niet lukt zal ik nog iets laten horen.

Echt heel erg bedankt!

Reageer