Springen naar inhoud

Wanneer treedt er resonantie op in een motor?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bas B

    Bas B


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 10:08

Ik wil graag een veer/dempersysteem bepalen zodat de motor in resonantie raakt.

De gegeven die ik heb zijn:
Het is een 1 cilinder motor die met een stationair toerental van 1000 toeren draait.
De massa van de motor is 165 kg.
De motor kan alleen op en neer bewegen.
De cilinder weegt 2 kg en de slag is 15 cm.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Neutra

    Neutra


  • >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 10:40

Ik wil graag een veer/dempersysteem bepalen zodat de motor in resonantie raakt.
Het is een 1 cilinder motor die met een stationair toerental van 1000 toeren draait.
De massa van de motor is 165 kg.
De motor kan alleen op en neer bewegen.
De cilinder weegt 2 kg en de slag is 15 cm.

U wilt waarschijnlijk, dat hij niet gaat resoneren. want meestal is dat hinderlijk.
Elk voorwerp heeft tenminste ťťn eigentrillingsfrequentie.
Die hangt niet alleen van de afmetingen af maar ook van de vormgeving en materiaal.
Het eenvoudigst is, om de eigenfrequentie experimenteel te bepalen.

#3

Bas B

    Bas B


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 13:18

Ik wil juist wel zoeken wanneer er wel resonantie optreed. Ik ga er van uit dat alles van staal is.

Hoe kan ik hier het best de eigenfrequentie berekenen?

Het traagheidsmoment is 165 * 0,15 = 24,75 kg/m^2
F is 9,81 * 165 = 1618,65 N

Eigenfrequentie = Wortel van K / traagheidsmoment.

Hoe kom ik aan de K?

#4

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2011 - 13:30

Hoe kom ik aan de K?

Dat is net je veerconstant ;) die zocht je toch?

Als je wil resoneren is geen demper altijd de beste oplossing trouwens...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#5

Bas B

    Bas B


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2011 - 11:37

Ik wil inderdaad de veerconstante berekenen, maar hoe kan ik de eigenfrequentie dan bepalen?

Is daar nog een andere formule voor? Die wel rekening houd met bijvoorbeeld het toerental?

#6

Bas B

    Bas B


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 10:29

Kan de eigenfrequentie ook uit het toerental komen? dus:

1/toerental = Wortel(veerconstante/traagheidsmoment)

of kan dat niet?

Moet ik in het geval van deze motor het gewicht van het motorblok of van alleen de cilinder gebruiken?

#7

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 10:59

1/toerental = Wortel(veerconstante/traagheidsmoment)

Euhm,
Als we je motor eens als een simpel massa-veer systeem beschouwen. (bijzonder ruwe benadering waarschijnlijk)

Dan geldt:
Geplaatste afbeelding
Of in jouw geval
LaTeX
Dit komt neer op
LaTeX
oftewel een k van 1809 kN/m

Cilindermassa en slag maken enkel uit voor hoe lang het gaat duren voor de resonantie op gang gaat komen.
Dit is misschien het beste waar we nu met de gegevens kunnen komen, maar ik denk dat de resonantie toch beperkt gaat blijven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures