Hoe maak je een pdf met latex?

Moderators: jkien, Xilvo

Hoe maak je een pdf met latex?

Ik weet niet hoe ik een pdf met LaTeX kan maken. Een tijd geleden heb ik wel een en ander geprobeerd, maar dat was geen succes (programma's werkten niet en/of mijn computer liep vast). Weet iemand of dit op een eenvoudige manier met OpenOffice en/of Freeware kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Alles aan LaTeX is opensource. Maar op windows is het een kleine nachtmerrie om het goed aan de praat te krijgen.

Probeer anders eens Texmaker te installeren. Het is één van de eenvoudigste programma's, maar het is een goede start, lijkt mij.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Werk je op Windows?

Zoja, zelf gebruik ik
Probeer anders eens Texmaker te installeren. Het is één van de eenvoudigste programma's, maar het is een goede start, lijkt mij.
Dat ziet er eigenlijk nog beter uit als TeXworks. Probeer die maar eerst.

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Nog even ter informatie: ik werk met Windows en OpenOffice.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

OpenOffice.
Dit doet niet terzake, helaas. LaTeX volgt een volledig andere filosofie. Officeprogramma's volgen de "What you see is what you get" of WYSIWYG-filosofie. LaTeX heeft de "What you mean is what you get" of WYMIWYG-filosofie.

OpenOffice kan dus niet met latex overweg, geen enkele office trouwens. Het zou me ook heel erg verwonderen moesten er plugins of dergelijke voor bestaan. Het is gewoon iets anders...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Nog even ter vervollediging op 317070: zelf gebruik ik ook TeXMaker. Ik ben daar heel tevreden van. Maar voor je dat installeert zul je wel iets à la WinEdt MikTeX moeten installeren. Daarzonder kun je gewoon nooit.

Moest je je niet vertrouwd genoeg voelen met LaTeX om meteen typen zonder de "What you see is what you get", kan ik lyx aanraden.

Overigens heb ik nooit moeite gehad met LaTeX aan de praat krijgen in Windows...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Je kan LaTeX en Openoffice eens tesamen ingeven in google, dat levert dir op. Ik heb er zelf wel geen ervaring mee, ik gebruik zelf gewoon Office Word en de vergelijking-editor daarvan.

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Nog even ter vervollediging op 317070: zelf gebruik ik ook TeXMaker. Ik ben daar heel tevreden van. Maar voor je dat installeert zul je wel iets à la WinEdt moeten installeren. Daarzonder kun je gewoon nooit.


Ik heb Texmaker net geïnstalleerd. Moet dat andere programma dan gewoon daarnaast ook nog geïnstalleerd worden, of moeten ze op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Dat andere programma moet éérst geïnstalleerd worden. Het kan ook erna, maar dàt geeft wel miserie. Mijn advies is dus: TeXMaker deïnstalleren, WinEdt MikTeX installeren, en dan TeXMaker opnieuw installeren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Dat andere programma moet éérst geïnstalleerd worden. Het kan ook erna, maar dàt geeft wel miserie. Mijn advies is dus: TeXMaker deïnstalleren, WinEdt installeren, en dan TeXMaker opnieuw installeren.
Downloaden van WinEdt is mislukt:

An error occurred:

source file: Libraries\MiKTeX\Core\win\winFile.cpp

source line: 559

message: Windows API error 2: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

info: C:\Documents and Settings\< knip >\Bureaublad\setup-2.9.4250.exe

<<<Cancel? No!>>>

<<<Cancel? No!>>>

<<<Cancel? No!>>>

-----------------------------------

Volgens mij heb ik dit al eens eerder geprobeerd, en ging het toen ook fout.

Edit Xenion: ik heb je naam even weggehaald

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Hmm... Ik ben sterk geweest. Namen door elkaar gooien is nooit een goed plan. Overal waar ik WinEdt typte, bedoelde ik MikTeX ;) . Ik heb dat dan ook eventjes aangepast. Het stomste is dat mijn link wél steeds klopte :P . Lukt dat installeren wel? Volgens mij was je foutmelding btw dat hij MikTeX niet vond.

Overigens wil je mss je naam nog rap verwijderen :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Dank voor het weghalen van mijn naam. Ik moest snel weg, het downloaden duurde al gigantisch lang en mislukte ook nog eens.

Ik heb het installatiebestand vanaf het bureaublad in een mapje gestopt, zou het kunnen zijn dat het daarom fout ging? Zo ja, is het de bedoeling het installatiebestand eerst in een mapje in de Program Files te zetten en pas daarna op te starten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Heb je nu eerst MikTeX geïnstalleerd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Heb je nu eerst MikTeX geïnstalleerd?
Ik ben nu eerst uren aan het klungelen geweest met een nieuw mobieltje (PIN-code, SIM-kaart e.d.). Ik word te oud voor die rotzooi. ;)

Laat ik nu maar weer eens proberen of het lukt om MikTeX te installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Hoe maak je een pdf met latex?

Okee ;) . Laat ik je wel waarschuwen: dat is een groot bestand :P ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer