Exponentiële functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 157

Exponenti

Beste,

Ik heb wat problemen met een paar oefeningen, ik hoop dat u mij kan helpen.

Mijn eerst vraag is bij vraag 1, de laatste oefening. De uitkomst moet 1/4 zijn maar kom daar dus niet uit.

Mijn 2de vraag (vragen) is oefening 3 en 4, ik snap de vraag gwn niet.

Met vriendelijke groeten!
Bijlagen
Scan_3.jpeg
Scan_3.jpeg (319.68 KiB) 291 keer bekeken
Scan_2.jpeg
Scan_2.jpeg (472.38 KiB) 307 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Exponenti

Vraag 1: Schrijf de derdemachtswortel van 32 eerst als een macht van 2 en pas je machtsregels toe.

Bij 3 en 4

Als f(a)=2^a vul dan voor a eens x-1 en ook x+3 in wat moet je dus in je opgave invullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Exponenti

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Bij 1 is wat Safe je als tip geeft uiteraard al een goed idee. Maar los daarvan doe je toch nog wat raars. Jij zegt dat
\(a^{-b} = \left(\frac{1}{a}\right)^{\frac{1}{b}}.\)
Klopt dat?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Exponenti

Drieske schreef:Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Bij 1 is wat Safe je als tip geeft uiteraard al een goed idee. Maar los daarvan doe je toch nog wat raars. Jij zegt dat
\(a^{-b} = \left(\frac{1}{a}\right)^{\frac{1}{b}}.\)
Klopt dat?
Ja idd, had gen een verkeerde stap genomen. Bedankt vr de tips, de oefening is gelukt nu.

Nu heb ik een 2de probleem. Bij oefening 2, de laatste. Daar moet je als uitkomst 4 hebben, ben r mee begonnen maar zit nu vast met wat wel mag en niet mag wanneer een getal waarvan de macht een wortel is. Mag ik heel de breuk delen door 2 of 4?
Bijlagen
Scan.jpeg
Scan.jpeg (237.45 KiB) 286 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Exponenti

Herleid elke factor tot een macht met grondtal 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Exponenti

Bij twijfel is het sowieso het best om gewoon alles te schrijven als een macht met grondtal 2. Dit was ook wat Safe je bij de eerste vraag voorstelde om te doen.

EDIT: Siron was me voor.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Exponenti

Ok, heb ik dus gedaan maar ik kom nog steeds niet op 4 uit.
Bijlagen
Scan_1.jpeg
Scan_1.jpeg (285.55 KiB) 285 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Exponenti

Ik kom ook op 1/16 uit... Waarom moet het 4 zijn?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Exponenti

Ik kom ook op 1/16 uit... Waarom moet het 4 zijn?


Het komt van de cursus en achteraan staan alle oplossingen, daar staat dat het 4 moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Exponenti

Bedenk je steeds dat een boek van tijd tot tijd ook eens mis zit ;) . Dus tenzij we toevallig beiden dezelfde fout maken, klopt 1/16 wel.

EDIT: na hertellen kom ik toch op 4 uit.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Exponenti

Uit de telller komt 2 tot de macht (wortel(8) Dat is goed

In de noemer staat
\({(\frac{1}{8})}^{-2} \cdot 4^{\sqrt{2}-4} \)
Reken die noemer nog eens na

Berichten: 157

Re: Exponenti

Bedenk je steeds dat een boek van tijd tot tijd ook eens mis zit ;) . Dus tenzij we toevallig beiden dezelfde fout maken, klopt 1/16 wel.
Is goed, ik zal het zo oplossen en aan de docent vragen of het zo juist is en of het 4 moet zijn. Vriendelijk bedankt!

Had een vraagje ivm vraagje 3, 4 is voor mij perfect gelukt omdat de grondtallen allemaal 2 zijn en dat je de x er makkelijk uit kunt halen. Bij vraag 3 gaat dat moeilijker omdat die 15/2 voor die f(x) staat..

Berichten: 157

Re: Exponenti

aadkr schreef:Uit de telller komt 2 tot de macht (wortel(8) Dat is goed

In de noemer staat
\({(\frac{1}{8})}^{-2} \cdot 4^{\sqrt{2}-4} \)
Reken die noemer nog eens na


Ik zie het nu ook! Ik kom nu ook uit op 4, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Exponenti

Bij vraag 3 gaat dat moeilijker omdat die 15/2 voor die f(x) staat..
Waarom is dat moeilijker? Schrijf eens volgende 3 termen op:

f(x+3)

f(x-1)

f(x)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Exponenti

Drieske schreef:Waarom is dat moeilijker? Schrijf eens volgende 3 termen op:

f(x+3)

f(x-1)

f(x)


2^(x+3) - 2^(x-1) = 15/2 . 2^x ?

Reageer