Springen naar inhoud

Elektronica schmitt-trigger vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

trustme511

trustme511

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 10:08

dit is het vraagstuk: teken het schema van een inverterende Smith-trigger met een referentiespanning Uref= 2v. bereken R2 en R3 als ut+ = 3v en Ut- = 1v en de negatieve saturatiespanning = -12v en de positive saturatiespanning = +12v. teken de transferkarakteristiek en teken U1 en Uu onder elkaar over 2 perioden als U1 een sinusspanning is van 10V top tot top bij 1kHz.

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 10:12

Kun je eens beginnen met te vertellen hoever je er zelf mee geraakt en wáár nou precies jouw probleem zit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

trustme511

trustme511

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 10:23

dit is het vraagstuk: teken het schema van een inverterende Smith-trigger met een referentiespanning Uref= 2v. bereken R2 en R3 als ut+ = 3v en Ut- = 1v en de negatieve saturatiespanning = -12v en de positive saturatiespanning = +12v. teken de transferkarakteristiek en teken U1 en Uu onder elkaar over 2 perioden als U1 een sinusspanning is van 10V top tot top bij 1kHz.

ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. alvast bedankt.

het schema heb ik al gevonden. Ik heb mijn best gedaan en kom dit tot nu toe uit:

Uh = (Ut+) - (Ut-) = 3-1 = 2V

kies voor R2 een willekeurige weestand bv. 5KOhm.

--> Uh= (R2/R3). (positieve saturatiespanning - de negatieve saturatiespanning)

omgevormd --> R3 = 5. (24/2) = 60 kOhm

tot daar ben ik geraakt en ik hoop dat dit correct is.

Kun je eens beginnen met te vertellen hoever je er zelf mee geraakt en wáár nou precies jouw probleem zit?

het schema heb ik al gevonden. Ik heb mijn best gedaan en kom dit tot nu toe uit:

Uh = (Ut+) - (Ut-) = 3-1 = 2V

kies voor R2 een willekeurige weestand bv. 5KOhm.

--> Uh= (R2/R3). (positieve saturatiespanning - de negatieve saturatiespanning)

omgevormd --> R3 = 5. (24/2) = 60 kOhm

tot daar ben ik geraakt en ik hoop dat dit correct is.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 11:14

Laat eerst het schema eens zien. Zonder schema is er geen touw aan vast te knopen.

Het is overigens geen Smith trigger, maar Schmitt trigger.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 11:19

Laat eerst het schema eens zien.

@Trustme511: Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

trustme511

trustme511

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 11:53

@Trustme511: Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

hier is een foto.

http://imageshack.us...0/img1406a.jpg/

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 15:11

hier is een foto.

http://imageshack.us...0/img1406a.jpg/

Jammer dat je de URL geeft en de afbeelding niet gewoon op het forum plaatst. Jan had je nochtans aangegeven waar je kon vinden hoe dat moest. Ik heb het dan maar alsnog gedaan, bij deze:

schmitt.png
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 oktober 2011 - 19:55

En dan nu terug naar het vraagstuk.
Probeer eens te beredeneren wanneer Uu omhoog schakelt, en wanneer omlaag. En wat gebeurt er in die gevallen met de overige spanningen, met name U2?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures