Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Laatst kreeg ik de "eer" om een zogenaamd self-heating mask te testen. Ik vroeg mij nu af hoe deze maskers precies werken. Je smeert wat van de verdikte vloeistof op je gezicht en het begint te gloeien, eenzelfde temperatuur wanneer je een redelijk afgekoeld kopje koffie tegen bijvoorbeeld je wang aanhoudt. Ik vermoed dat het niet door wrijving komt aangezien andere maskers van dezelfde soort vloeistof ook niet voor warmte zorgen maar juist koud aanvoelen als je deze uitsmeert over je gezicht. Daarom denk ik dat het aan bepaalde stofjes in het self-heating masker liggen. Op internet heb ik al rondgekeken naar een uitleg van deze maskers maar helaas niets kunnen vinden. Ik heb even op de verpakking gekeken naar de ingrediënten, en dit zijn ze:

- Propyleenglycol (om de vloeistof voldoende vocht te laten behouden)

- Zeoliet ( ook om de vloeistof niet uit te laten drogen)

- Cetyl hydroxyethylcellulose (voor de soepelheid van de verdikte vloeistof)

- Parfum (voor de aangename geur)

- Caprylic/capric triglyceride (kokosolie)

- Isopropyl myristate (goed voor huidopname?)

- Cl 16035 ( Dinatrium 6-hydroxy-5-[(2-methoxy-4-sulphonato-m-tolyl)azo]naphthalene-2-sulphonate, een of ander nummer met inhoud)

- Nog wat extractjes als cactus, limoen, jasmijn etc.

Je merkt tijdens het smeren dat de vloeistof dunner lijkt te zijn ( en niet zozeer omdat je het goedje uitspreidt...), daarnaast las ik dat kokosolie een smeltpunt tussen de 24 en 26 graden Celcius heeft. En aangezien de temperatuur van je gezicht hoger is dan die 26 graden Celcius zou dat naar mijn idee een verklaring kunnen zijn voor het feit dat de vloeistof dunner wordt wanneer het in contact komt met je warmere huid. Maar dat verklaart naar mijn idee nog niet het feit dat de vloeistof op je gezicht toch richting de 40 graden Celcius gaat. Heb geen vergelijkingsmateriaal op dit moment in huis om te kijken welke ingrediënten mogelijk verschillen met andere gezichtsmaskers die niet op zelfwarmende basis zijn ontworpen.

Heeft iemand een verhelderende uitleg over het fenomeen van de zelfwarmende gezichtsmaskers?

Edit 12.25uur: Vond overigens wel wat over natriumchloride, zie hier...maar als dit niet standaard in gezichtsmaskers zit zou men dit toch moeten vermelden op de verpakking?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Ik vond nog een ander lijstje ingrediënten:

http://skinareus.com/Cosmetics/biore_self_heating_mask.htm
Ingredients:
  • Butylene Glycol,
  • Sodium Silicoaluminate,
  • Kaolin,
  • PEG-8,
  • Methyl Gluceth-20,
  • Hydroxypropylcellulose,
  • Dimethicone,
  • Hydroxypropyl Methylcellulose,
  • Talc,
  • Acrylates Copolymer,
  • Polyethylene,
  • BHT,
  • Fragrance,
  • Tetrasodium EDTA,
  • Ultramarines.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Jan van de Velde schreef:Ik vond nog een ander lijstje ingrediënten:

http://skinareus.com/Cosmetics/biore_self_heating_mask.htm


Er zou eenzelfde component in moeten zitten als in het lijstje dat op het zakje van "mijn" masker zat. Alleen weet ik niet of er dezelfde dingen tussenstaan die wellicht een andere naam hebben in jouw lijstje. We gaan er dus 100% zeker van uit dat het stofje al in het zakje zit...maar welke dit is en hoe het precies werkt is mij nog een raadsel.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

sodium silicoaluminate is zeoliet; kaolin is klei.

Propyleen en butyleenglycol zijn min of mee het oplosmiddel.

Cl 16035 is een kleurstof.

Dimethicone is een polysiloxaan, een zacht polymeer dat huid en haar glibberig laat aanvoelen.

Uit het hele lijstje lijkt zeoliet de meest geschikte kandidaat. Misschien dat die bij het smeren een reactie aangaat met water (watermoleculen absorbeert) waardoor de boel warm wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Misschien dat die bij het smeren een reactie aangaat met water (watermoleculen absorbeert) waardoor de boel warm wordt.


Zeoliet bevat holle ruimten waar stoffen in kunnen worden vastgehouden, nuja dan zou ik denken dat wanneer het zeoliet het water absorbeert de vloeistof dikker wordt aangezien het water aan het mengseltje wordt ontrokken...en de vloeistof wordt juist dunner bij gebruik. Dan zou ik dus verwachten dat het zeoliet het water weer loslaat op een bepaald moment, wat er voor zorgt dat de vloeistof dunner wordt...maar dan moet iets anders de reactie starten.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Zeoliet bevat holle ruimten waar stoffen in kunnen worden vastgehouden, nuja dan zou ik denken dat wanneer het zeoliet het water absorbeert de vloeistof dikker wordt aangezien het water aan het mengseltje wordt ontrokken...en de vloeistof wordt juist dunner bij gebruik. Dan zou ik dus verwachten dat het zeoliet het water weer loslaat op een bepaald moment, wat er voor zorgt dat de vloeistof dunner wordt...maar dan moet iets anders de reactie starten.
Het dunner worden zal eerder te maken hebben met het smelten van de kokosolie. Verder zijn er een hoop stoffen die thixotropie vertonen: ze worden minder visceus (=dunner) wanneer je ze smeert. Daar wordt in de cosmetica regelmatig gebruik van gemaakt.

Ik zou beide effecten los zien van het warmer worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Ik zou beide effecten los zien van het warmer worden.


Dus eigenlijk zeg je dat het warmer worden van de vloeistof wordt veroorzaakt door het absorberen van water, door het zeoliet? Hoe kan het opnemen van water zorgen voor een exotherme reactie?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe werken zelfwarmende gezichtsmaskers?

Een zeoliet heeft inderdaad holtes, en daardoor ook heel veel buitenoppervlak. Als een watermolecuul aan dat oppervlak adsorbeert gaat het een binding aan, en daar komt energie bij vrij.

Let wel, ik zeg niet dat dit de verklaring is. Het is enkel de enige mogelijkheid die ik me kan bedenken aan de hand van het bovenstaande lijstje.

In Jans lijstje staat ook nog klei. Droge klei (poeder) gaat op eenzelfde manier een reactie aan met water, waar ook veel warmte bij vrijkomt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer