Oxidatietrappen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Oxidatietrappen

Hallo,

Voor een chemietest moet ik de oxidatietrappen van Zuurstof en Zwavel geven in de brutoformule SO4--.

Ik dacht;

O.T.(S) = +VI

O.T.(O) = -IIX

Ik kom hierop omdat de O.T. van zuurstof altijd -II is. Dus dan zou je 4x -II = -IIX krijgen. Omdat de brutoformule al -II is moet zwavel dus +VI zijn, want +VI - IIX = -II.

Heb ik dit juist?

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oxidatietrappen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Klopt, al zou ik wel opletten met deze notatie:
O.T.(O) = -IIX
Het lijkt hier alsof een zuurstofatoom een oxidatietrap heeft van -8 (-VIII).

Ieder O-atoom heeft een OT van -II, bijgevolg hebben 4 O-atomen samen een oxidatietrap van -VIII maar dit snap je wel volgens mij ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 411

Re: Oxidatietrappen

Superveloce schreef:Hallo,

Voor een chemietest moet ik de oxidatietrappen van Zuurstof en Zwavel geven in de brutoformule SO4--.

Ik dacht;

O.T.(S) = +VI

O.T.(O) = -IIX

Ik kom hierop omdat de O.T. van zuurstof altijd -II is. Dus dan zou je 4x -II = -IIX krijgen. Omdat de brutoformule al -II is moet zwavel dus +VI zijn, want +VI - IIX = -II.

Heb ik dit juist?

Niels
Wat ik in het vet gezet heb is nogal contradictorisch, niet? Het is muggenziften natuurlijk, maar bovenaan moet O.T. (O) = -IIX dus vervangen worden door -II. Voor de rest lijkt je oplossing juist.

*Edit* Kravitz was me voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxidatietrappen

IIX is helemaal geen 8, laten we dat vooropstellen.

Ik zou overigens de oxidatiegetallen in de berekening helemaal niet in romeinse cijfers weergeven, maar gewoon met de arabische cijfers zoals we die normaal gebruiken.

In de naamgeving wordt soms gebruikgemaakt van romeinse cijfers, zoals in ijzer(III)fosfaat, maar zolang je aan het rekenen bent zou ik dat vermijden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Oxidatietrappen

Marko schreef:IIX is helemaal geen 8, laten we dat vooropstellen.

Ik zou overigens de oxidatiegetallen in de berekening helemaal niet in romeinse cijfers weergeven, maar gewoon met de arabische cijfers zoals we die normaal gebruiken.

In de naamgeving wordt soms gebruikgemaakt van romeinse cijfers, zoals in ijzer(III)fosfaat, maar zolang je aan het rekenen bent zou ik dat vermijden.
Oke. Wij moeten dit in romeinse cijfers invullen dus vandaar dat ik dat hier ook deed.

Maar uitgaand van S04-- is O.T.(O) = -8 wel goed of moet ik dan -2 zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxidatietrappen

Het hangt ervan af wat je bedoelt met OT(O).

De oxidatietoestand van de O-atomen is -2.

Er zijn 4 O-atomen, dus de totale bijdrage is -8.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oxidatietrappen

Wij moeten dit in Romeinse cijfers invullen
In dat geval noteer je 8 als VIII. Ga anders even na hoe je Romeinse cijfers precies noteert.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer