Ammoniak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Ammoniak

Beste mensen,

ik heb eenn vraag, Word voor de vorming van ammoniak ook wel steenkool gebruikt in plaats van aardgas?

Zo ja, wat is hier dan de reactievergelijking voor?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes.

P.s. bij een andere vraag moet ik beschrijven wat de procesindustrie van o.a. anticonceptiepillen is, heeft iemand enig idee hoe en waar ik dit kan vinden?

Thanks

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Ammoniak

Evalijne schreef:Beste mensen,

ik heb eenn vraag, Word voor de vorming van ammoniak ook wel steenkool gebruikt in plaats van aardgas?

Zo ja, wat is hier dan de reactievergelijking voor?
P.s. bij een andere vraag moet ik beschrijven wat de procesindustrie van o.a. anticonceptiepillen is,
Kun je deze vraag duidelijker stellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ammoniak

Het is mogelijk om ammoniak te maken uit kolen op twee manieren:

1) verhitten van kolen (om bijvoorbeeld cokes te maken) waardoor er gassen vrij komen uit de kolen. Dat kolengas werd vroeger (voor aardgas in Slochteren werd ontdekt) gebruikt als stadsgas. Ook werd/wordt dat kolengas gebruikt om ammoniak te produceren, zie de link van Jan.

2) vergassen van kolen met zuurstof en water/stoom bij zeer hoge temperatuur, waarbij synthesegas ontstaat dat voornamelijk bestaat uit CO en H2. Dat synthesegas kan gebruikt worden om allerlei chemicaliën te maken.

Bij ammoniak gaat het alleen om de waterstof, dus moet de CO in het synthesegas of kolengas omgezet worden via de watergasshiftreactie:

CO + H2O --> CO2 + H2 en de daarna CO2 verwijderd door absorptie in een amineoplossing.

De overblijvende waterstof wordt met stikstof omgezet in ammoniak: 3 H2 + N2 --> 2 NH3

De samenstelling van het kolengas of synthesegas hangt af van de samenstelling van de kolen (soort kolen) en bij vergassing ook van het type vergassingsproces. Een Shell-vergasser geeft een ander synthesegas dan een GE-vergasser.

Deze pdf gaat over een GE-vergasser en men neemt aan dat de kolensamenstelling CH is. Dat is een vereenvoudiging omdat kolen ook O, N en S bevatten (en bovendien as) maar het is toch beter dan aannemen dat kolen alleen C zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Ammoniak

Evalijne schreef:Beste mensen,

ik heb eenn vraag, Word voor de vorming van ammoniak ook wel steenkool gebruikt in plaats van aardgas?

Zo ja, wat is hier dan de reactievergelijking voor?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes.

P.s. bij een andere vraag moet ik beschrijven wat de procesindustrie van o.a. anticonceptiepillen is, heeft iemand enig idee hoe en waar ik dit kan vinden?

Thanks
Ik ben er inmiddels al uit, ik had beter moeten lezen ;P.

Bedankt voor de link, en de uitleg!

Groetjes

Reageer