Ad-omzetter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Ad-omzetter

Hallo,

wij hadden bij het PW natuurkunde de volgende vraag (de getallen kloppen niet, maar dat maakt niet uit!)

a. De resolutie van een AD-omzetter b]is[/b] 0,296 V (ik verzin maar wat) en de AD-omzetter heeft een maximaal spanningsbereik van 5,0 V.

Wat is het minimaal aantal bits dat deze AD-omzetter heeft?

Nou ik dacht, OK, de vraag is (volgens mij) verkeerd gesteld, maar ik kan dat op zich wel uitrekenen.

Dat ging dus ook goed.

b. Bereken het binaire getal dat bij 1,8 V hoort (ik verzin weer wat he)

En nu dacht ik; wat moet ik nu kiezen? De 'gegeven' resolutie (die niet klopt) of de resolutie zelf uitreken, omdat ik bij a het (minimaal) aantal bits heb uitgerekend?

Ik heb uiteindelijk voor het tweede gekozen en mijn docent natuurkunde zei dat ik gewoon voor de gegeven resolutie moest gaan.

Maar dat klopt toch niet?

In mijn boek staat zelf: de resolutie bereken je uit het maximale aantal stappen en de maximale spanning.

De vraag had toch moeten zijn : de resolutie is MINDER dan 0,296 V?

Oftewel, ik heb het toch goed gedaam?

Het kan best dat ik dit verkeerd zie, en dan zou ik het graag willen begrijpen. xD

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ad-omzetter

Wat betekent die resolutie concreet?

Je hebt een bereik van 5V en een bepaalde resolutie opgegeven. Hoeveel verschillende spanningstoestanden kan je dan onderscheiden en met hoeveel bits komt dit overeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Ad-omzetter

5,0/0,296 = 16,89 spanningstoestanden

Oftewel 5 bits, want 4 is net te weinig.

Als je 5 bits hebt, heb je dus eigenlijk een resolutie van 5,0/32= 0,156 V/stap , en niet 0,296 V/stap.

Resolutie: aantal Volt per stap?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ad-omzetter

aminasisic schreef:5,0/0,296 = 16,89 spanningstoestanden

Oftewel 5 bits, want 4 is net te weinig.
Je mag enkel de spanningstoestanden beschouwen die volledig binnen het spanningsbereik passen. Dat kan je dan met 4 bits coderen.

'resolutie' betekent in gewone woorden 'hoe nauwkeurig je kan meten'. De omzetter kan dus slechts verschillen van 0.296 V opmerken. Daaruit kan je dan inderdaad bepalen hoeveel verschillende niveaus je binnen een bepaald spanningsbereik zal kunnen onderscheiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Ad-omzetter

In mijn boek staat het anders. Die spanningstoestanden zijn namelijk het minimaal aantal spanningstoestanden, vandaar dat het toch 5 bits moet zijn.
'resolutie' betekent in gewone woorden 'hoe nauwkeurig je kan meten'. De omzetter kan dus slechts verschillen van 0.296 V opmerken. Daaruit kan je dan inderdaad bepalen hoeveel verschillende niveaus je binnen een bepaald spanningsbereik zal kunnen onderscheiden.
Hoe bepaal je dat dan? Ik vind het nog steeds niet logisch, want je kan toch niet zeggen hoe groot de resolutie is, behalve dan als die overeenkomt met het aantal bits en het spanningsbereik. Anders moet je toch zeggen minimaal of maximaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Ad-omzetter

De resolutie deelt je bereik van 0V tot 5V op in vakjes. Ik was inderdaad wat snel en je hebt 5 bits nodig om dat aantal vakjes te kunnen nummeren.

Omdat we die 5 bits niet volledig gebruiken mag je niet zomaar die berekening omdraaien, we zouden dan 32 toestanden kunnen onderscheiden, maar dat kan niet volgens jouw specificaties.

Om dan te weten welk binair getal bij 1.8V hoort moet je kijken in welk vakje het zit.

Reageer