Springen naar inhoud

Lineaire rem m.b.v. eddy current

• Log in om te kunnen reageren

Melomania

Melomania

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 11:40

Hallo

Zou ik met behulp van een permanente magneet en een aluminium strook een rem kunnen maken voor een lineare geleiding?

Ik weet dat treinen soms uitgevoerd zijn met eletromagneren die vlak boven het rails hangen zodat de eddy current die
dan onstaat zorgt dat er een kracht ontstaat die de trein doet afremmen. En de ernergie wordt dan omgezet in warmte in het rails.

In mijn situatue gaat het om een linearie beweging van maximaal 2m/s en ik zou een rem kracht nodig hebben van 1000N.
Ik heb geen idee of dit getallen zijn die haalbaar zijn met zo een eddy current rem. Misschien is die 2m/s wel veel te langzaam of zou ik een veel te grote magneet nodig hebben.

Ik zou het zeer waarderen als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 13:19

Wat je wil kan, en wordt ook wel toegepast.
Het effectiefst werk je met een magneet waarvan de polen tegenover elkaar staan met een spleet ertussen. En in de spleet schuift de alu strook voorbij.

In Mythbusters is dit een keer aan de orde geweest. Ze hadden een soort lift gemaakt waarmee mensen b.v. bij brand uit een hoog gebouw kunnen ontsnappen. Aan de gevel zat een alu strip, en aan de lift een magneet. Dit zorgde ervoor dat de daalsnelheid van de lift beperkt bleef zodat de vluchtelingen niet naar beneden smakten.

De remkracht is afhankelijk van de snelheid. Ik weet niet zeker of het verband lineair is of kwadratisch. Ook kan ik het probleem niet kwantitatief uitwerken. Je zou er eens mee kunnen experimenteren om te weten of die 1000N bij 2m/sec haalbaar is.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 13:51

In Mythbusters is dit een keer aan de orde geweest.

Geen mythbusters, maar wel Smash Lab (eveneens van Discovery). Er is helaas geen filmpje van op youtube te vinden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Melomania

Melomania

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 19:10

Bedankt voor de antwoorden.

Weet iemand wat formules waarmee ik de remkracht kan berekenen gegeven de magneet sterkte en luchtspleet en dergelijke?

Ik kan op het web zo niets vinden waar ik wat mee kan.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2011 - 22:08

Het is een beetje tegen mijn principes om in een topic te zetten dat ik het niet weet (want dat kan iedereen dan wel doen en dat schiet dus niet echt op), maar.......ik weet het niet. Dit is zo specifiek dat ik niet verwacht dat je hier vlot geholpen wordt. Je kan natuurlijk blijven hopen en wachten op een antwoord uiteraard. Maar een eddy-current rem maken lijkt me afhankelijk van zoveel factoren, dat je met trial-and-error je antwoord wellicht sneller zult krijgen.
Het lastige is dat je bij hoge snelheden meer remkracht zult krijgen dan bij lagere snelheden. Het is de vraag of 2 m/s genoeg inductie oplevert om te kunnen remmen. Mijn gevoel zegt dat als hij eenmaal remt, de remkracht wel voldoende zal zijn (maar ja, je kan zo lastig berekeningen uitvoeren op "mijn gevoel" ;) )

Wat je zou kunnen doen is bedrijven mailen die eddy-current-reminrichtingen gebruiken in hun producten (op wikipedia staan een paar toepassingen met hun producenten) en die om tips vragen. De kans dat je daar antwoord krijgt, lijkt me trouwens ook niet al te groot omdat dit waarschijnlijk onder bedrijfsgeheim valt....maar ja, wie niet waagt, wie niet wint.

Succes in ieder geval!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

datadutch

datadutch

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2011 - 10:43

heb je hier misschien iets aan:

http://www.df.uba.ar...dy_currents.pdf

Die gast heeft, als ik het zo snel goed zie, het gedissipeerde vermogen gemeten in een opstelling met een roterende schijf. Nou zal die omwentelingssnelheid wel omgezet mogen worden naar een lineaire beweging (vermoed ik), en zul je het gedissipeerd vermogen wel gelijk mogen stellen aan de remwerking. (Vermoed ik).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures